Poul Arne Jensen, Hanstholm Havn og DI Viborg-Skive

Erik Hove Olesen, Thisted Kommune

Flemming Eskildsen, Skive Kommune

Egon Plejdrup, Morsø Kommune

Mogens Nielsen, DI Thy Mors

Auktionsgade 39

7730 Hanstholm

 

Dato             10. oktober 2008

Dok.id       

J. nr.           409-14

Deres ref.

  

 

Kære Poul Arne Jensen, Erik Hove Olesen, Flemming Eskildsen, Egon Plejdrup og Mogens Nielsen. 

Tak for jeres brev af 12. september 2008.

I brevet anmoder I om, at der tages særligt hensyn til erhvervsudviklingen i Nordvestjylland gennem forbedringer af rute 26/34, herunder opgradering af ruterne til 2+1–motortrafikvej samt udbygning af Hanstholm Havn.

Jeg er meget enig i, at det er vigtigt, at de regionale områder har god opkobling og sammenhæng til den overordnede infrastruktur. Dette har vi også prioriteret f.eks. med omfartsvejen ved Nors, det niveaufri vejkryds ved Vium og en række investeringer i forbindelse med modulvogntogsforsøget.

En opgradering af Rute 26/34 mellem Århus og Hanstholm indgår i overvejelserne i forbindelse med regeringens investeringsplan, der offentliggøres her i efteråret.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at der ikke er afsat statslige midler til at gennemføre udbygning af Hanstholm Havn. Hanstholm Havn er som kommunal selvstyrehavn en selvstændig virksomhed. Dette indebærer bl.a., at havnen selv skal finansiere udvidelser af havnen. Det sker på samme måde som drift og vedligeholdelse af den eksisterende havn, altså ved opkrævning af afgifter for brug af havnens faciliteter.

Som det fremgår af bemærkningerne til havnelovens § 2, påhviler det tillige bygherren at sikre finansiering af tilstødende infrastruktur. Der er således ikke i havneloven hjemmel til, at staten finansierer havneanlæg eller dertil knyttede anlæg.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed