Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             30. september 2008

Dok.id       

J. nr.           004-U18-653

  

 

Trafikudvalget har i brev af 16. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1051 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1051:

 

" Ministeren bedes svare på, om man anser brugen af tysk indregistrerede biler  og chauffører som brud på reglerne om carbotagekørsel, samt hvornår der kan forventes klarere definerede regler om carbotagekørsel (kørsel foretaget internt mellem to steder i Danmark af udenlandske biler)."

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at cabotagekørsel er reguleret i Rådets forordning nr. 3118/93 af 25. oktober 1993 om betingelserne for transportvirksomheders adgang til at udføre intern vejgodstransport i en medlemsstat, hvor de ikke er hjemmehørende (cabotage-forordningen). Cabotagekørsel skal udføres på grundlag af en såkaldt fællesskabstilladelse. Fællesskabstilladelsen giver adgang til grænseoverskridende transporter i EØS-landene.

 

I henhold til cabotage-forordningen har enhver transportvirksomhed, der udfører godskørsel for fremmed regning, og som er indehaver af en fællessskabstilladelse, adgang til midlertidig at udføre intern vejgodstransport i en anden medlemsstat (cabotagekørsel), uden at have hjemsted eller forretningssted dér.

 

Tyske transportvirksomheder må således i overensstemmelse med ovennævnte forordning udføre midlertidig cabotagekørsel i Danmark, og brugen af tysk indregistrerede biler og chauffører er derfor ikke et brud på reglerne om cabotagekørsel.

 

Det skal nævnes, at begrebet ”midlertidig” cabotagekørsel har givet anledning til fortolkningsproblemer i de forskellige medlemsstater og har derfor været svær administrerbar, ligesom den præcise rækkevidde af ”midlertidig” har været usikker.

 

Vedrørende spørgsmålet om, hvornår der kan forventes klarere definerede regler om cabotagekørsel, kan jeg oplyse, at Kommissionen den 1. juni 2007 fremsatte forslag til en vejtransportpakke, der blandt andet reviderer ovennævnte forordning og giver en enkel og klar definition af cabotagekørsel.

 

På Rådsmødet den 13. juni 2008 vedtog man politisk enighed om den nye definition af cabotagekørsel. Vejtransportpakken afventer nu endelig vedtagelse i den fælles beslutningsprocedure.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed