|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. januar 2008 J. nr.          004-u18-297  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 105 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes udarbejde scenarier, der belyser risici for de statsgaranterede lån til anlæg af en fast forbindelse over Femern Bælt, ved en stigning i realrenten med 20 pct."
Jeg henviser til min besvarelse af spørgsmål 102 fra Folketingets Trafikudvalg.
Der er i den finansielle analyse lavet beregninger af effekten af en ændret realrente for den forventede tilbagebetalingstid for kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt. Hvis realrenten er 3,0 pct. p.a., forventes kyst til kyst-forbindelsen at være gældfri efter 23 år. Hvis realrenten er 3,5 pct. p.a., forventes kyst til kyst-forbindelsen at være gældfri efter 25 år. Hvis realrenten er 4,0 pct. p.a., forventes kyst til kyst-forbindelsen at være gældfri efter 27 år.
Det har ikke været skønnet relevant at belyse effekten af en realrente på mere end 4 pct. p.a.
En ændring i realrenten på 0,5 pct. p.a. i opad- eller nedadgående retning i forhold til det forudsatte niveau på 3,5 pct. p.a. indebærer således en ændring i den forventede tilbagebetalingstid for gælden i kyst til kyst-forbindelsen på 2 år. En ændring i realrenten på 0,25 pct. p.a. vil hermed skønsmæssigt indebære en ændring i den forventede tilbagebetalingstid på ca. 1 år.
En stigning i realrenten med 20 pct. i forhold det, der er forudsat i den finansielle analyse fra juni 2004, ville svare til en realrente på 4,2 pct. p.a. Det ville dermed formentlig indebære, at den forventede tilbagebetalingstid for kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt ville være omkring 1 år længere end ved en realrente på 4,0 pct. p.a. Den forventede tilbagebetalingstid for kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt vil på den baggrund kunne skønnes til ca. 28 år ved en realrente på 4,2 pct. p.a.
Med venlig hilsen
Carina Christensen