Christiansborg 1240 København K |
|
Trafikudvalget har i brev af 16. september 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 1048 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 1048:
â€Ministrene bedes oplyse, om brugen af tyske chauffører hos Netto’s underleverandør KP logistik er lovlig, eller om det anses som systematisk brud pÃ¥ dansk lovgivning og herunder, om KP logistik har omgÃ¥et det danske afgiftssystem ved at bruge tyske biler. Desuden bedes ministrene kommenterer pÃ¥, at de tyske chauffører dagligt fÃ¥r udbetalt 50 euro i skattefri diæter efter de tyske regler, samt at de, eftersom de er fast lønnede, bliver sat til at køre pÃ¥ tidspunkter, der efter dansk overenskomst ville udløse ekstra betaling.â€
Endeligt svar:
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at det er lovligt at bruge udenlandsk arbejdskraft til udførelse af tjenesteydelser i Danmark. Er der tale om en udstationeringssituation, kan den danske lov om udstationering af lønmodtagere komme i spil, idet den bl.a. regulerer situationer, hvor udenlandske lønmodtagere udfører midlertidigt arbejde i Danmark, og sædvanligvis arbejder i et andet land end Danmark. En konkret vurdering af, om den beskrevne situation er i overensstemmelse med dansk lovgivning eller ej, vil være op til domstolene.
I Danmark reguleres løn- og arbejdsvilkÃ¥r hovedsageligt ved kollektive overenskomster indgÃ¥et af arbejdsmarkedets parter. Der er sÃ¥ledes ikke fastsat nogen mindsteløn mv. ved lov. Inden for hver branche indgÃ¥s kollektive overenskomster, som særligt tager højde for den enkelte branches udfordringer, hvilket ogsÃ¥ er tilfældet pÃ¥ f.eks. transportomrÃ¥det. De faglige organisationer pÃ¥ transportomrÃ¥det kan understøtte et ønske om at fÃ¥ overenskomst ogsÃ¥ for tyske chauffører inden for de almindelige fagretlige rammer, herunder ved faglige kampskridt over for arbejdsgiveren. Gælder der allerede en kollektiv overenskomst for ansættelsesforholdene, kan de pÃ¥gældende fagforeninger forfølge sagen nærmere i det fagretlige system. Â
Skatteministeren har oplyst følgende:
â€En person, der arbejder for en tysk arbejdsgiver og har fast bopæl i Tyskland, vil normalt være skattepligtig til Tyskland. Chaufføren er derfor underlagt tyske regler, herunder ogsÃ¥ vedrørende evt. diæter. Chaufføren bliver dog skattepligtig til Danmark, hvis chaufføren efter den dansk-tyske dobbeltbeskatningsaftale opholder sig her i en periode pÃ¥ mere end 183 dage i et kalenderÃ¥r.
Hvis chaufføren bliver skattepligtig til Danmark, vil chaufførens lønindkomst skulle beskattes her efter de danske skatteregler. På samme grundlag som andre danske skatteydere, vil chaufføren i den forbindelse have mulighed for at kunne modtage skattefrie rejsegodtgørelser
Hvis chaufføren er ansat hos et dansk firma, er vedkommende skattepligtig her som andre danskere. Reglerne for en dansk virksomheds brug af køretøjer, der er registreret i udlandet, har skatteministeren i august mÃ¥ned beskrevet over for Skatteudvalget, hvortil der henvises, jf. skatteministerens svar pÃ¥ spørgsmÃ¥lene 304-6, 372 og 273.â€