|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            30. september 2008 J. nr.          004-U18-652  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 15. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1047 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes oplyse, hvor mange penge, der indtil nu er overført fra overskuddet på Storebæltsforbindelsen til at dække underskuddet på Øresundsforbindelsen inkl. landanlæg."
Storebælts- og Øresundsprojektet er organiseret i forskellige selskaber, og der sker ingen overførsel af midler mellem selskaberne til dækning af underskud mv.
A/S Storebælt og A/S Øresund er begge ejet 100 pct. af Sund & Bælt Holding A/S, hvilket i henhold til den generelle skattelovgivning betyder, at der sker sambeskatning mellem koncernens selskaber.
Da A/S Storebælt har haft skattemæssige overskud i visse år, hvor A/S Øresund har haft skattemæssige underskud, betyder det, at A/S Storebælt har kunnet reducere sin skattebetaling ved at bruge A/S Øresunds underskud. Den skattemæssige værdi af disse underskud udbetales i overensstemmelse med almindelig praksis af A/S Storebælt til A/S Øresund i form af såkaldte sambeskatningsbidrag.
Den samlede værdi af sambeskatningsbidrag, der er betalt mellem koncernens selskaber, har i perioden 1998–2007 været i alt ca. 200 mio. kr., hvoraf der er betalt ca. 175 mio. kr. fra A/S Storebælt til A/S Øresund.
Øresundsbro Konsortiet er ikke et selvstændigt skatteobjekt, men beskatning sker via A/S Øresunds 50 pct. ejerskab af Øresundsbro Konsortiet. Dette betyder, at 50 pct. af resultatet indgår ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for A/S Øresund. Der betales eller modtages således ikke sambeskatningsbidrag i Øresundsbro Konsortiet.
Lars Barfoed