|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            1. oktober 2008 Dok.id       J. nr.          004-U18-000648  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 12. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1043 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren redegøre for baggrunden for beslutningen om kun at gøre skinner og signaler klar til 160 km/t på regionaltogstrækningen Ringsted-Næstved, der renoveres til i 2009, samt komme med en vurdering af de økonomiske og praktiske konsekvenser ved i stedet at opgradere til 180 km/t på denne strækning, herunder hvad en sådan hastighedsforøgelse vil betyde for rejsetiden for de mange pendere på strækningen til og fra København?"
Jeg skal for en ordens skyld gøre opmærksom på at der ikke er truffet nogen beslutning om at forøge hastigheden på strækningen mellem Ringsted og Næstved.
Men der foreligger et projekt til opgradering af strækningen mellem Ringsted og Vordingborg på kort sigt – og jeg kan bekræfte at dette projekt forudsætter en maksimal hastighed på 160 km i timen. På længere sigt er der også planer om at modernisere hele strækningen Ringsted – Rødby som en del af Femern Bælt projektet.
Årsagen til maksimalhastigheden på 160 km i timen mellem Ringsted og Næstved skyldes hensynet til den nuværende infrastruktur.
For det første tillader de nuværende skinner kun kørsel med 160 km i timen, og det ville blive dyrt at skulle udskifte disse før ellers nødvendigt. Investeringen i nye skinner ville andrage omkring 50 mio. kr.
For det andet vil det bestående fjernstyringsanlæg kun kunne håndtere en hastighedsforøgelse til 160 km i timen. En ændring af fjernstyringsanlægget er vurderet at koste omkring 60 mio. kr. Da hele signalanlægget inklusive fjernstyringen vil blive fornyet i forbindelse med den generelle udskiftning af Banedanmarks signaler i perioden inden 2020 ville en sådan udgift være spildt i løbet af få år.
Hertil kommer at en konsekvent tophastighed på 180 km i timen over hele strækningen ville forudsætte ret store ekstra omkostninger til udretning af en skarp kurve ved Glumsø station.
Rejsetidsforskellen mellem en hastighed på 180 km i timen og 160 km i timen mellem Ringsted og Næstved udgør 40 sekunder.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed