|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. oktober 2008 J. nr.          004-U18-635  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 9. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1036 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes oplyse, hvordan DSB's regler om, at der kun behøver at være én sikkerhedsuddannet DSB-medarbejder ud over lokoføreren pr. tog under Storebælt, hænger sammen med de cases, DSB-medarbejderne bliver præsenteret for i uddannelsesforløbet, hvor det altid er scenarier, hvor der er flere sikkerhehedsuddannede til stede."
Jeg har anmodet Trafikstyrelsen om at oplyse sagen og har modtaget følgende svar:
â€Reglen om, at der skal være en sikkerhedsuddannet medarbejder pr. togdel fremgÃ¥r af Banedanmarks Sikkerhedsinstrukser og ikke af regler fastsat af DSB.
DSB oplyser til Trafikstyrelsen, at det er uklart for DSB, hvad betegnelsen cases, som der spørges til fra Trafikudvalget, dækker over.  DSB har netop udviklet en helt ny og tidssvarende uddannelse af det personale, som skal assistere passagererne i forbindelse med en evt. evakuering i Storebæltstunnelen. â€
Jeg må på denne baggrund anmode om en uddybelse af spørgsmålet for at kunne svare korrekt.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed