|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            30. september 2008 Dok.id       732402 J. nr.          004-u18-618  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 8. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1025 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan ministeren bekræfte, at ministerens påstande om, at broen over Femern bælt vil reducere CO2 udslippet med 200.000 tons om året, er baseret på beregninger af færgernes emissioner midt i 1990'erne og at de færger, der vil sejle i 2018, vil have et langt mindre CO2 udslip end færgerne i 1990'erne havde?"
Svar:
Konsulentfirmaet COWI udarbejdede i 2005 rapportenâ€Fixed Link across the Fehmarn Belt – Effect on Emissions to Air†for Transportministeriet og det tyske Transportministerium.
På baggrund af opstillede scenarier med og uden fortsat færgedrift på ruten Rødby – Puttgarden er det i rapporten beregnet, hvilke konsekvenser etableringen af en fast forbindelse over Femern Bælt vil have for emissioner og luftforurening.
Af rapporten fremgår det, at der er taget højde for, at emissioner fra færgerne i fremtiden vil være mindre på grund af miljømæssige og teknologiske forbedringer bl.a. i form af øget brændstofeffektivitet og katalysatorer.
Selvom der i rapporten er forudsat en betydelig reduktion af luftforureningen fra færgerne i fremtiden konkluderes det, at reduktionerne samlet bliver større, hvis der etableres en fast forbindelse over Femern Bælt.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed