|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            29. september 2008 Dok.id       732111 J. nr.          004-u18-625  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1020 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes skønsmæssigt angive, hvor stor en prismæssig forøgelse det vil medføre at bygge en bro, som - i stedet for at have to kørebaner i hver retning - har tre kørebaner og derfor er langt mere fremtidssikret."
Idet det antages, at spørgsmålet angår en fast broforbindelse over Femern Bælt, er det vurderingen, at en udvidelse fra to til tre vognbaner i hver retning skønsmæssigt vil beløbe sig til ca. 1,5 mia. kr. (2008-priser) i direkte anlægsudgifter.
Alt andet lige svarer det til, at de skønnede anlægsudgifter ved en sådan løsning kan forventes at stige med knap 5 pct. i forhold til de skønnede anlægsudgifter på 33 mia. kr. for en skråstagsbro med en firesporet vej og to jernbanespor. Anlægsskønnet er opstillet inden gennemførelse af VVM-undersøgelser mv.
En udvidelse af brodækket fra to til tre vognbaner i hver retning vil ikke have nævneværdig indflydelse på udformningen af broens underbygning (fundamenter, bropiller m.v.).
Med de foreliggende trafikprognoser skønnes en løsning med to vognbaner i hver retning at være tilstrækkeligt.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed