Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             29. september 2008

Dok.id        732111

J. nr.           004-u18-625

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1020 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1020:

 

"Ministeren bedes skønsmæssigt angive, hvor stor en prismæssig forøgelse det vil medføre at bygge en bro, som - i stedet for at have to kørebaner i hver retning - har tre kørebaner og derfor er langt mere fremtidssikret."

 

Svar:

 

Idet det antages, at spørgsmålet angår en fast broforbindelse over Femern Bælt, er det vurderingen, at en udvidelse fra to til tre vognbaner i hver retning skønsmæssigt vil beløbe sig til ca. 1,5 mia. kr. (2008-priser) i direkte anlægsudgifter.

 

Alt andet lige svarer det til, at de skønnede anlægsudgifter ved en sådan løsning kan forventes at stige med knap 5 pct. i forhold til de skønnede anlægsudgifter på 33 mia. kr. for en skråstagsbro med en firesporet vej og to jernbanespor. Anlægsskønnet er opstillet inden gennemførelse af VVM-undersøgelser mv.

 

En udvidelse af brodækket fra to til tre vognbaner i hver retning vil ikke have nævneværdig indflydelse på udformningen af broens underbygning (fundamenter, bropiller m.v.).

 

Med de foreliggende trafikprognoser skønnes en løsning med to vognbaner i hver retning at være tilstrækkeligt.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed