Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. januar 2008

J. nr.           004-u18-297

  

 

Trafikudvalget har i brev af 18. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 102 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 102:

 

"Ministeren bedes udarbejde scenarier, der belyser risici for de statsgaranterede lån til anlæg af en fast forbindelse over Femern Bælt, ved en stigning i realrenten med 5 pct."

Svar:

 

I den finansielle analyse af Femern Bælt-forbindelsen ’Fast forbindelse over Femern Bælt – Finansiel analyse’, der blev offentliggjort i juni 2004, er der forudsat en realrente i perioden frem til gældfrihed på 3,5 pct. p.a. Det fremgår af den finansielle analyse, at kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt forventes at være gældfri efter 25 år.

Der er i den finansielle analyse lavet beregninger af effekten af en ændret realrente for den forventede tilbagebetalingstid for kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt. Hvis realrenten i perioden frem til gældfrihed er 4,0 pct. p.a., dvs. 0,5 pct. p.a. højere end forudsat (svarende til en stigning på 14 pct.), forventes kyst til kyst-forbindelsen at være gældfri efter 27 år, dvs. 2 år senere end med den forudsatte realrente på 3,5 pct. p.a.

Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 99 fra Folketingets Trafikudvalg.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen