|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. januar 2008 J. nr.          004-u18-297  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 102 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes udarbejde scenarier, der belyser risici for de statsgaranterede lån til anlæg af en fast forbindelse over Femern Bælt, ved en stigning i realrenten med 5 pct."
I den finansielle analyse af Femern Bælt-forbindelsen ’Fast forbindelse over Femern Bælt – Finansiel analyse’, der blev offentliggjort i juni 2004, er der forudsat en realrente i perioden frem til gældfrihed på 3,5 pct. p.a. Det fremgår af den finansielle analyse, at kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt forventes at være gældfri efter 25 år.
Der er i den finansielle analyse lavet beregninger af effekten af en ændret realrente for den forventede tilbagebetalingstid for kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt. Hvis realrenten i perioden frem til gældfrihed er 4,0 pct. p.a., dvs. 0,5 pct. p.a. højere end forudsat (svarende til en stigning på 14 pct.), forventes kyst til kyst-forbindelsen at være gældfri efter 27 år, dvs. 2 år senere end med den forudsatte realrente på 3,5 pct. p.a.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 99 fra Folketingets Trafikudvalg.
Carina Christensen