|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            25. september 2008 J. nr.          004-u18-624  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1019 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan man forudse/forvente, at den faste forbindelse over Femern Bælt, hvis den bygges som Storebælts forbindelsen med to kørebaner i hver retning, vil have for lille kapacitet til at klare den forventede trafikmængde mellem Danmark og Tyskland indenfor broens levetid?"
Baseret på trafikprognosen ’Fehmarn Belt Forecast 2002 Final report, April 2003’ og den finansielle analyse ’Fast forbindelse over Femern Bælt - Finansiel analyse’ offentliggjort i september 2008 forventes den gennemsnitlige daglige trafik på vejforbindelsen at være knap 16.000 i 2043. Herefter er det antaget, at trafikken er konstant.
Det er således vurderingen, at en fast forbindelse over Femern Bælt med to vognbaner i hver retning vil have tilstrækkelig kapacitet til at håndtere den fremtidige trafik.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed