Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             25. september 2008

Dok.id        732106

J. nr.           004-u18-624

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1019 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1019:

 

"Kan man forudse/forvente, at den faste forbindelse over Femern Bælt, hvis den bygges som Storebælts forbindelsen med to kørebaner i hver retning, vil have for lille kapacitet til at klare den forventede trafikmængde mellem Danmark og Tyskland indenfor broens levetid?"

Svar:

 

Baseret på trafikprognosen ’Fehmarn Belt Forecast 2002 Final report, April 2003’ og den finansielle analyse ’Fast forbindelse over Femern Bælt - Finansiel analyse’ offentliggjort i september 2008 forventes den gennemsnitlige daglige trafik på vejforbindelsen at være knap 16.000 i 2043. Herefter er det antaget, at trafikken er konstant.

 

Til sammenligning er den gennemsnitlige daglige trafik i dag på Storebæltsforbindelsen, der har en tilsvarende kapacitet som Femern Bælt-forbindelsen, godt 30.000. Som det fremgår af mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål 1016, nås kapacitetsmaksimum på Storebæltsforbindelsen først omkring år 2056, dvs. om knap 50 år.

 

Det er således vurderingen, at en fast forbindelse over Femern Bælt med to vognbaner i hver retning vil have tilstrækkelig kapacitet til at håndtere den fremtidige trafik.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed