|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. september 2008 J. nr.          004-U18-631  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1012 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil det kommende sporarbejde Klampenborg-Hellerup omfatte, at strækningshastigheden hæves fra de nuværende 100 km/t til 120 km/t, at der anlægges transversal ved Charlottenlund Station, og at der anlægges en ny S-togstation ved Tranegårdsvej? I benægtende fald bedes oplyst, hvorfor ikke".
Hastighedsopgradering fra 100 km/t til 120 km/t
Banedanmark oplyser, at det egentlige sporarbejde på S-banen mellem Hellerup og Klampenborg er igangsat 22. september 2008 med planlagt afslutning 30. november 2008. Med sporarbejdet skabes der mulighed for at opgradere strækningshastigheden fra 100 km/t til 120 km/t.
Efter gennemførelsen af selve sporarbejdet oplyser Banedanmark, at der skal foretages en risikovurdering af en øget strækningshastighed, hvorefter Banedanmark vil ansøge Trafikstyrelsens sikkerhedsmyndighed om tilladelse til, at strækningshastigheden opgraderes fra 100 km/t til 120 km/t.
Banedanmark oplyser, at der efter implementeringen af en generel hastighedsopgradering fortsat vil være en fast lokal hastighedsnedsættelse på strækningen mellem Charlottenlund og Hellerup i retning mod København. Dette skyldes de stedlige kurveforhold, som ikke vil kunne fjernes uden endog meget bekostelige arbejder.
Transversal på Charlottenlund Station
Banedanmark oplyser, at der i forbindelse med sporarbejdet mellem Klampenborg og Hellerup ikke etableres en transversal på Charlottenlund Station, da etableringen af en transversal ikke er nødvendig for sporarbejdets gennemførelse.
Station ved Tranegårdsvej
Med hensyn til idéen om at anlægge en station ved Tranegårdsvej oplyser Banedanmark, at dette vil være et nyanlægsprojekt, og at det ikke indgår i projektet vedr. sporfornyelse af strækningen Hellerup-Klampenborg.
Banedanmark oplyser i øvrigt, at der omkring Tranegårdsvej er særdeles stor afstand (300 m) mellem det indadgående og udadgående spor, hvorfor der - ud over det eksisterende fortov på Tranegårdsvej - ikke kan etableres en umiddelbar fysisk sammenhæng mellem de to perroner, der i givet fald vil skulle anlægges for de nord- og sydgående tog.
Lars Barfoed