Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             1. oktober 2008

Dok.id        732050

J. nr.           004-U18-632

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1008 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1008:

 

"Ministeren bedes oplyse, om og hvilke ændringer i standsningsmønstret på Kystbanen, enten som øget betjening eller som reduceret betjening, der sker efter den 1. januar 2009, når DSB-First overtager trafikken, jf. ”Trafikplan for jernbanen 2008-2018”, side 41."

Svar:

 

Køreplanen på Kystbanen fra januar 2009 blev fastlagt tilbage i 2006 efter aftale med forligspartiernes (V, KF, DF og RV) trafikpolitiske ordførere. Den er således fastlagt før udarbejdelsen af Trafikplanen.

De største stationer, Helsingør, Espergærde, Humlebæk og Kokkedal får øget betjening i myldretiderne, nu med ca. ti-minuttersdrift i begge retninger samt med ekstratog på de mest belastede tidspunkter i myldretiden.

Rungsted Kyst får øget betjening i myldretiderne, nu med ca. ti-minutters­drift i begge retninger.

Snekkersten får uændret 20-minuttersdrift plus ekstratog på de mest belastede tidspunkter i myldretiden. Der bliver færre ekstratog end i dag.

 

Nivå betjenes som Snekkersten, men de særlige ”stoptog”, der kører lige før/efter de hurtige tog, bortfalder.

 

Vedbæk, Skodsborg, Klampenborg og Hellerup får uændret trafik.

 

Det kan i øvrigt oplyses, at den fastlagte betjening i store træk er i tråd med beregningerne i Trafikplanen. På de store stationer som Helsingør, Espergærde og Kokkedal indikerer planen således en øget betjening i myldretiderne, ligesom der peges på en vis overbetjening i Nivå.

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Lars Barfoed