|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            22. september 2008 Dok.id       732020 J. nr.          004-U18-616  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1007 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes oplyse, hvor mange gange om året broen over Femern Bælt forventes lukket på grund af dårligt vejr?"
Baseret på analysen ’Traffic Restrictions due to Wind on the Fehmarn Belt Bridge’, udarbejdet af Risø og Deutcher Wetterdienst og offentliggjort i 2005, må omfanget af trafikrestriktioner på grund af vindforholdene for bil- og togtrafikken siges at være lavt og have nogenlunde samme omfang som på de faste forbindelser over Storebælt og Øresund.
I analysen er det beregnet, at en bro over Femern Bælt kan forventes at være lukket for samtlige køretøjer i sammenlagt 12 timer pr. år på grund af vindforholdene. Til sammenligning har Storebæltsforbindelsen i perioden 2000–2007 været lukket for trafik på grund af vindforhold i gennemsnitligt knap 9 timer årligt, mens det tilsvarende tal for Øresundsforbindelsen i perioden 2001–2007 var knap 7 timer årligt.
For godstogtrafikken kan en bro over Femern Bælt forventes at være lukket på grund af vindforhold 12 timer pr. år, mens den for passagertogtrafik kan forventes at være lukket i mindre end fem timer pr. år.
Forbindelserne over Øresund og Storebælt har flere gange været lukket pÃ¥ grund af nedstyrtet is jævnfør mit svar pÃ¥ Trafikudvalgets spørgsmÃ¥l 1006. Der er ikke foretaget beregninger af, hvor ofte en bro over Femern Bælt kan forventes lukket af samme Ã¥rsag.Â
Lars Barfoed