|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. september 2008 J. nr.          004-U18-612  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1003 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan ministeren bekræfte, at Femern Bælt forbindelsen er en endnu dårligere forretning end en Kattegatforbindelse, hvis man også indregnede forrentning af udgifterne til landanlæg i Femernforbindelsen, som man har gjort i forbindelse med Kattegatforbindelsen?"
Svaret er nej.
Som det fremgår af den nye finansielle analyse ’Fast forbindelse over Femern Bælt, Finansiel analyse, september 2008’ har det samlede Femern Bælt-projekt en robust økonomi.
Analysen viser, at hvis udbygningen af de danske landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen finansieres fuldt ud via afkast fra kyst til kyst-forbindelsen, forventes kyst til kyst-forbindelsen at være betalt på ca. 26 år. De danske landanlæg kan forventes at være betalt ca. 30 år efter åbning, dvs. ca. 4 år efter at kyst til kyst-forbindelsen er blevet gældfri.
Projektets økonomiske robusthed er vurderet i forhold til ændringer i realrente, EU-tilskuddets størrelse, anlægsudgiftens størrelse og jernbanebetalingen.
For så vidt angår Kattegatforbindelsen, viser konsulenternes beregninger, at det vil kræve betydelig offentlig (med-)finansiering at opnå en tilbagebetalingstid på 30 år.
Lars Barfoed