Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             19. september 2008

Dok.id        732018

J. nr.           004-U18-612

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1003 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1003:

 

"Kan ministeren bekræfte, at Femern Bælt forbindelsen er en endnu dårligere forretning end en Kattegatforbindelse, hvis man også indregnede forrentning af udgifterne til landanlæg i Femernforbindelsen, som man har gjort i forbindelse med Kattegatforbindelsen?"

Svar:

 

Svaret er nej.

Som det fremgår af den nye finansielle analyse ’Fast forbindelse over Femern Bælt, Finansiel analyse, september 2008’ har det samlede Femern Bælt-projekt en robust økonomi.

Analysen viser, at hvis udbygningen af de danske landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen finansieres fuldt ud via afkast fra kyst til kyst-forbindelsen, forventes kyst til kyst-forbindelsen at være betalt på ca. 26 år. De danske landanlæg kan forventes at være betalt ca. 30 år efter åbning, dvs. ca. 4 år efter at kyst til kyst-forbindelsen er blevet gældfri.

Projektets økonomiske robusthed er vurderet i forhold til ændringer i realrente, EU-tilskuddets størrelse, anlægsudgiftens størrelse og jernbanebetalingen.

For så vidt angår Kattegatforbindelsen, viser konsulenternes beregninger, at det vil kræve betydelig offentlig (med-)finansiering at opnå en tilbagebetalingstid på 30 år.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed