|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. september 2008 J. nr.          004-U18-610  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1002 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes redegøre for, hvordan man kan basere beslutningen om en Femern Bælt forbindelse på en forventning om et trafikspring på 40 pct., når man kun forventer et trafikspring på 15 pct. ved etableringen af en Kattegatforbindelse."
Jeg skal indledningsvist understrege, at forudsætningerne vedrørende Femern Bælt-forbindelsen og Kattegatforbindelsen begge er fastlagt i analyser udarbejdet af eksterne rådgivere og konsulenter.
Trafikspring er specifikke for den enkelte forbindelse. Flere forhold kan spille ind på, hvad trafikspringet er. Det gælder eksempelvis, om der er tale om en indenlandsk eller en international forbindelse, hvor lang forbindelsen er, og om der i forvejen er en fast forbindelse i transportkorridoren.
Det forventede trafikspring på godt 40 pct. som følge af etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt er et resultat af en trafikprognose, der er udarbejdet af Fehmarnbelt Traffic Consortium bestående af Carl Bro, Beratergruppe für Verkehr und Umwelt, Institut für Seeverkehrswirtschaft und Logistik og Intraplan Consult. Trafikprognosen er offentliggjort i form af de to rapporter ’Fehmarn Belt Forecast 2002 – Final Report’ fra april 2003 og ’Fehmarn Belt Forecast 2002 – Reference Cases, Supplement to Final Report of April 2003’ fra november 2003.
I såvel den nye finansielle analyse ’Fast forbindelse over Femern Bælt, Finansiel analyse, september 2008’ som den foregående version ’Fast forbindelse over Femern Bælt, Finansiel analyse, juni 2004’ er det af forsigtighedsgrunde forudsat, at trafikspringet indfases gradvist over 4 år.
Det fremgår af side 8 i rapporten ’Screening af en faste forbindelse over Kattegat’, at konsulenterne vurderer, at trafikspringet på en Kattegatforbindelse må formodes at blive væsentligt mindre end på Storebæltsforbindelsen, da en stor del af trafikspringet mellem Øst- og Vestdanmark skete med Storebæltsforbindelsen. Det fremgår endvidere af side 67 i førnævnte rapport, at konsulenterne har estimeret trafikspringet blandt andet på baggrund af hollandske erfaringer.
Lars Barfoed