|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. januar 2008 J. nr.          004-u18-297  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 100 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der – set i lyset af, hvis EU ydede et tilskud til Femern Bælt-projektet på ca. 7 pct., hvilket er lavere end forventet – findes anledning til at revurdere projektet. "
Jeg finder ikke anledning til at revurdere økonomien i Femern Bælt-projektet på baggrund af den af Europa-Kommissionen offentliggjorte støtte for perioden 2007–2013. Der er tale om et meget flot resultat, som bestemt ikke er lavere end forventet.
Europa-Kommissionen foreslog den 21. november 2007 at give den faste forbindelse over Femern Bælt en støtte i perioden 2007–2013 på ca. 2,5 mia. kr. Dertil kommer en økonomisk støtte på 169 mio. kr. til forundersøgelser til de danske jernbanelandanlæg i tilslutning til kyst til kyst-forbindelsen. For perioden efter 2013 vil der igen blive ansøgt om EU-støtte til projektet.
Den tildelte støtte svarer til godt 25 pct. af de forventede omkostninger i perioden på ca. 10 mia. kr. En støtte på 7 pct. ville svare til, at EU ikke ville tildele kyst til kyst-forbindelsen nogen støtte i perioden efter 2013.
I den finansielle analyse af Femern Bælt-forbindelsen ’Fast forbindelse over Femern Bælt – Finansiel analyse’, der blev offentliggjort i juni 2004, er der forudsat en støtte fra EU på 10 pct. til kyst til kyst-forbindelsen. Der er foreløbig opnået en støtte fra EU på 25 pct. af de forventede omkostninger, og der kan opnås op til 30 pct. støtte til kyst til kyst-forbindelsen.
Carina Christensen