talepapir

Det talte ord gælder

Tilhørerkreds:   Folketingets Sundhedsudvalg

Anledning:          Åbent samråd – spørgsmål A og B 

Taletid:                Ca. 15 min.

Tid og sted:         Den 12. december 2007 kl. 15.00 i vær. 2-080 på                     Christiansborg

 

 

 

 

[Samrådsspørgsmål A:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeriet har taget for at forebygge, at manglen på mandlige plejere på retspsykiatriske afdelinger har ført til, at man nu på "Sikringen" i Nykøbing Sjælland har ansat et vagtfirma til at træde til i konflikter.”

Samrådsspørgsmål B:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer han vil tage for at sikre, at der kan ansættes kvalificeret personale på de retspsykiatriske afdelinger, sådan at det ikke bliver nødvendigt at tilknytte vagtfirmaer til disse afdelinger”.]

 

Emnet for det første af dagens 3 samråd her i udvalget, og for øvrigt det første for mig i udvalget som minister på området, er jo psykiatrien.

Og netop psykiatrien er jo et af de områder, som vi i hele regeringsperioden har haft stærk fokus på. Men det er også et område, hvor vi stadig står overfor store udfordringer, blandt andet på rekrutteringssiden. Hvor vi hele tiden skal prøve at finde nye veje.  Jeg vil derfor godt indledningsvist benytte denne anledning til at invitere partierne og udvalget til at fortsætte det samarbejde, som vi har haft en god tradition for på dette område. Så vi kan få løftet psykiatrien til glæde for patienter, pårørende og personalet.

Men nu til dagens emne: retspsykiatrien. Eller rettere de personalemæssige forhold i retspsykiatrien. Helt specifikt på sikringsafdelingen på psykiatrihospitalet i Nykøbing Sjælland. 

Jeg vil med formandens tilladelse svare på de 2 spørgsmål i sammenhæng.

Den konkrete anledning til samrådet er jo den seneste tids avisomtale af manglen på mandligt personale på sikringsafdelingen i Nykøbing Sjælland.

Jeg vil starte med kort at gøre rede for de særlige forhold, der gør sig gældende deroppe.

Sikringsafdelingen er en integreret del af Retspsykiatrisk afdeling i Nykøbing Sjælland. Fælles for afdelingens patienter er, at stort set alle er sindssyge, farlige eller flugtfarlige. I praksis er det sådan, at landets 30 mest farlige patienter er indlagt på afdelingen. Patienterne er altså svært sindssyge og for manges vedkommende vanskelige at behandle. Både med medicin og anden form for behandling.

Afdelingen optager sindssyge personer, hvor en dom, en kendelse eller en administrativ afgørelse bestemmer, at der bør træffes særlige sikkerhedsforanstaltninger.

Sikringsafdelingen har landsfunktion. Der er indlagt patienter med dom til anbringelse på afdelingen og patienter, hvor Justitsministeriet har udstedt et farlighedsdekret. Der er endvidere indlagt patienter til mentalundersøgelse og patienter, der har fået en kendelse om varetægtssurrogatanbringelse på afdelingen. Det betyder, at Sikringsafdelingen, samtidig med at behandlingen og plejen naturligvis til enhver tid skal være på et niveau, der svarer til god og tidssvarende psykiatrisk sygehusstandard, skal yde sikkerhed for patienterne, der svarer til et fængselsmæssigt niveau.

Det stiller naturligvis store krav til afdelingens personale.

Jeg har forud for samrådet i dag bedt Region Sjælland, som er ansvarlig for driften af sikringsafdelingen, om at redegøre for den personalemæssige situation på afdelingen.

Regionen har oplyst, at personalet består af omkring 110 medarbejdere med forskellig uddannelsesmæssig baggrund. Det drejer sig blandt andet om plejepersonale, læger, psykologer, terapeuter og aktivitetspersonale.

Plejepersonalet på Sikringsafdelingen bestod, da afdelingen åbnede i sin nuværende form i starter af firserne kun af mænd. Siden er antallet af uddannet mandligt personale faldet. Og det har siden vist sig vanskeligt at rekruttere mandligt personale til afdelingen. Afdelingen begyndte derfor i slutningen af firserne at ansætte kvindeligt plejepersonale.

Men afdelingen har i de senere år haft vanskeligt ved at genbesætte ledige stillinger. Særligt med mandligt plejepersonale. Selvom afdelingen har dispensation til at søge specifikt efter mandlige medarbejdere i sine stillingsopslag. Alligevel er der ifølge regionen ofte få eller ingen ansøgere til de ledige stillinger. Man har derfor blandt andet forsøgt sig med ansættelse af medarbejdere med en alternativ, men stadig relevant, faglig baggrund. For eksempel Falck-reddere og fængselsbetjente. Disse medarbejdere har efter ansættelsen gennemgået kurser og efteruddannelse rettet mod varetagelse af afdelingens opgaver.

PÃ¥ trods af disse forskellige initiativer har afdelingen fortsat ledige stillinger. For tiden omkring 19 ledige stillinger i plejepersonalegruppen.

Regionen har på grund af de ledige stillinger og vanskelighederne med at få genbesat stillingerne på plejeområdet lagt en ny strategi. Strategien skal både føre til øgede kompetencer hos allerede ansatte medarbejdere og til styrkelse af mulighederne for at tiltrække nye medarbejdere.

Retspsykiatrisk afdeling har netop udarbejdet et konkret forslag til kompetenceudvikling af afdelingens eget plejepersonale, som primært består af plejere og social- og sundhedsassistenter. Afdelingens forslag vil indenfor kort tid blive behandlet politisk i Region Sjælland.

Forslaget indebærer, at der bliver lagt en strategi for kompetenceudvikling af den enkelte medarbejder. Det sker på baggrund af individuelle samtaler med hver enkelt. Og der vil blive fokuseret på både de sundhedsfaglige og de sikkerhedsmæssige kompetencer.

Styrkelse af de sikkerhedsmæssige kompetencer foreslås som en uddannelse og opkvalificering af 3 ugers varighed med fokus på sikkerhed. Både på det fysiske og det mentale plan. De sundhedsfaglige kompetencer vil blive udbygget ved fortsat sygeplejefaglig opkvalificering i form af deltagelse i den landsdækkende retspsykiatriske efteruddannelse.

Der er som et led i strategien fastlagt mål for, hvilke kompetencer og færdigheder de deltagende medarbejdere skal tilegne sig gennem kompetenceudviklingen. Og dermed også for hvilke opgaveområder de efterfølgende vil kunne varetage. Det skal medvirke til at styrke patientbehandlingen og give medarbejderne større fortrolighed med varetagelse af centrale opgaver.

Og dermed også skabe større medarbejdertilfredshed.

Regionen forventer, at styrkelsen af det faglige miljø og en honorering, der sammenkædes med kompetenceudviklingen, vil medvirke til, at det bliver muligt at tiltrække nye, kvalificerede medarbejdere til afdelingen.

Jeg har noteret mig, at regionen som et bud på en mere langsigtet løsning peger på en specialisering af SOSU uddannelsen, som mere målrettet sigter mod psykiatrien.

I den aktuelle situation, hvor der mangler personale, er der imidlertid et akut behov for at få varetaget de sikkerhedsmæssige opgaver i sikringsafdelingen. Og samtidig skal de sundhedsfaglige aspekter selvfølgelig være i orden.

Ledelsen for sikringsafdelingen har derfor indgået en tidsbegrænset aftale med et privat firma. Der skal tilknyttes et antal medarbejdere, som skal hjælpe med at varetage de sikkerhedsmæssige opgaver. Der er som sagt tale om en tidsbegrænset aftale. Den skal foreløbig løbe, mens kompetenceudviklingsprojektet står på.

Medarbejderne fra sikkerhedsfirmaet skal indgå som én af tre mænd i den såkaldte sikkerhedsnormering i hvert af afdelingens tre afsnit.

Arbejdsopgaverne for disse medarbejdere skal varetages inden for afdelingens fysiske rammer. De nye medarbejdere skal for eksempel ikke være med når patienterne skal ledsages ved udgang fra afdelingen.

Der er lavet en beskrivelse af hvilke opgaver disse medarbejdere kan deltage i. Denne beskrivelse af arbejdsopgaverne er godkendt i det lokale MED-udvalg, dvs. medbestemmelses- medindflydelsesudvalg. De kan for eksempel have opsyn og sammen med afdelingens faste plejepersonale varetage en række opgaver. De kan for eksempel sammen med det faste personale ledsage patienter til og fra bad eller toilettet eller på havetur.  De kan sammen med det faste personale deltage ved stueeftersyn eller deltage i forefaldende oprydning. De kan assistere plejepersonalet ved alarm og deltage ved pacificeringer og fastholdelse.

Region Sjælland understreger, at det fremgår udtrykkeligt, at medarbejderne fra sikkerhedsfirmaet alene har en assisterende funktion i forhold til afsnittets eget personale. Og at de kun må påtage sig andre opgaver efter anvisning fra afsnittets eget personale.

Medarbejdere fra sikkerhedsfirmaet indleder tjenesten i afdelingen med et introduktionsforløb af ca. 3 ugers varighed. I introduktionsforløbet vil de bl.a. blive undervist om psykiatriske lidelser, i psykofysisk træning, kommunikation, sikkerhedsregler, hygiejne og brandinstrukser. Ligesom de vil få en generel introduktion til Sikringsafdelingen.

Region Sjælland har oplyst, at det er en fast stab af medarbejdere fra sikkerhedsfirmaet, som i den tidsbegrænsede periode skal være tilknyttet Sikringsafdelingen. Der er altså ikke tale om, at mere eller mindre tilfældige vikarer bemander de stillinger, som regionen ikke har kunnet besætte på traditionel vis.

Som det fremgår af Region Sjællands redegørelse, er de personalemæssige, eller rekrutteringsmæssige udfordringer, man har på sikringsafdelingen, af en ganske særlig karakter. Og indsatsen skal selvfølgelig afpasses efter disse særlige forhold. 

Vi skal huske, at der er tale om en helt særlig gruppe af patienter. En gruppe af svært sindssyge medborgere, som for manges vedkommende er svære at behandle og som samtidig i praksis er landets mest farlige patienter.  Det stiller store krav. Den sundhedsfaglige behandling skal selvfølgelig være i top. Men samtidig er det helt centralt, at også sikkerheden er på plads. Både af hensyn til patienterne og af hensyn til personalet.

Afdelingen har, som det fremgår, stået overfor en stor udfordring med at få enderne til at nå sammen. Med 19 vakante stillinger. Under disse omstændigheder er det min vurdering, at afdelingen både har taget nogle fremadrettede initiativer og samtidig har taget hånd om det aktuelle problem.

Den orientering, jeg har modtaget fra Region Sjælland, har jeg derfor taget til efterretning og det er min anbefaling, at sundhedsudvalget gør det samme.