Dato:            12. december 2007

Kontor:         Sundhedspolitisk kt.

J.nr.:             2007-12100-346

Sagsbeh.:   hbg

Fil-navn:       Dokument 1

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 9 (Alm. del), som Sundhedsudvalget har stillet til ministeren for sundhed og forebyggelse den 30. november 2007

 

Spørgsmål 9:

"Ministeren bedes oplyse om regionernes og Sundhedsstyrelsens kompetence ved placering af akutmodtagelser."

 

Svar:

Specialeplanlægningen er reguleret i afsnit XV i Sundhedsloven. Heraf fremgår det, at hver af de fem regionsråd udarbejder en samlet plan for tilrettelæggelsen af regionens virksomhed på sundhedsområdet. Forud for regionsrådets behandling af forslag til sundhedsplan skal Sundhedsstyrelsens rådgivning indhentes. Regionsrådet indsender planen og senere ændringer heri til Sundhedsstyrelsen.

 

For så vidt angår den højt specialiserede sygehusbehandling – herunder højt specialiserede akutmodtagelser (traumecentre) – har Sundhedsstyrelsen med Sundhedsloven fået øgede kompetencer. Sundhedsstyrelsen fastsætter således krav til lands- og landsdelsfunktioner, herunder til placeringen heraf, på regionale og private sygehuse, efter høring af det rådgivende udvalg for specialeplanlægning. Sundhedsstyrelsen skal endvidere godkende lands- og landsdelsfunktionerne på de regionale og private sygehuse, og sygehusene skal årligt afgive en statusrapport til Sundhedsstyrelsen om opfyldelsen af de fastsatte krav.

 

For så vidt angår de ikke specialiserede funktioner – herunder fælles akutmodtagelser i øvrigt – er Sundhedsstyrelsen alene rådgivende.

 

Sundhedsstyrelsen er i øjeblikket i gang med at gennemgå de enkelte specialer for at fastsætte anbefalinger og krav til specialeplanlægningen. Akutberedskabet er det første område, som blev gennemgået, bl.a. fordi store ændringer her vil få konsekvenser for gennemgangen af de fleste andre specialer. Sundhedsstyrelsens anbefalinger til akutmodtagelserne vedrører bl.a., hvilke specialer der bør være repræsenteret på matriklen, hvilke funktioner (scannere, operationsfaciliteter, laboratorieanalyser mv.) der bør findes på matriklen samt anbefalinger til størrelsen af befolkningsunderlaget.

 

Selv om Sundhedsstyrelsen således ikke har nogle retligt bindende beføjelser i forhold til regionernes placering af akutmodtagelserne, skal det understreges, at regeringen og Danske Regioner er enige om, at Sundhedsstyrelsens krav skal følges, og dens anbefalinger bør efterleves, herunder bl.a. at befolkningsgrundlaget for fælles akutmodtagelser skal udgøre 200.000-400.000 indbyggere.