Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 19. september 2008 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Sundhedsdriftskontoret J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Fil-navn:Â Â Â Â Â Dokument 5
|
"Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at ventetiderne på en opfølgende undersøgelse efter en operation for brystkræft bringes ned fra de over 90 uger, der åbenbart er almindelige i Region Syd?"
Jeg gÃ¥r ud fra, at spørgsmÃ¥let er foranlediget af en række artikler i Fyens Stiftstidende den 21. og 22. august 2008 om ekstraordinært lange ventetider pÃ¥ mammografiundersøgelse pÃ¥ Odense Universitetshospital.  Â
For det første må det understreges, at de, der henvises med begrundet mistanke om kræft, undersøges uden unødig ventetid i henhold til pakkeforløbet for brystkræft.
Det ændrer imidlertid ikke ved, at det er utilfredsstillende, når der opstår så lang ventetid til en undersøgelse eller behandling. Derfor er det påkrævet, at der handles. Det fremgår netop også af artiklerne, at hospitalet har iværksat en særlig teamfunktion for at komme problemet til livs så hurtigt som muligt, idet hospitalet naturligvis også finder en sådan ventetid uacceptabel.
Det gælder helt generelt, at når der lokal opstår kapacitetsproblemer, er det regionernes opgave at løse problemerne. Samtidig er det velkendt, at vi har en presset personalesituation generelt i sundhedsvæsenet, som vi i regeringen arbejder målrettet på at forbedre bl.a. ved at øge optaget og imødegå frafaldet på sundhedsuddannelserne, forkorte den tid, det tager at blive speciallæge, støtte produktivitetsforbedringer og arbejdskraftbesparende teknologi, støtte indkøb af mere effektivt apparatur, og med Kvalitetsreformen skal 375 mio. kr. ekstra alene i 2009 medvirke til bedre fastholdelse af medarbejderne.