Tale – Samråd AD-AF
Det talte ord gælder Tilhørerkreds:   Folketingets Sundhedsudvalg og pressen Anledning:        Samråd – 2 spm. Taletid:               5-10 minutter Tid og sted:       Den 26. juni 2008 kl. 15.15 Fil-navn:            |
Samrådet i dag tager udgangspunkt i 3 spørgsmål vedrørende den suspension af det udvidede frie sygehusvalg, som regeringen og regionerne er blevet enige om at iværksætte frem til 1. juli 2009.
[Grundlaget for suspensionen af det udvidede frie valg]
I spørgsmål AD bedes jeg af hensyn til borgerne og regionernes økonomi redegøre for, hvordan og hvornår regeringen påtænker at ophæve det udvidede frie valg, og om regeringen vil indkalde Folketinget eller tilsidesætte sundhedslovens patientrettigheder uden lovændring.
Man skal jo altid se på de lyse sider af en sag, så jeg vil starte med at glæde mig over, at SF nu bekymrer sig om patienternes ret til behandling på de private sygehuse. Det er nye toner.
Til gengæld er jeg noget skuffet over, at man Ã¥benbart tiltror mig at ville tilsidesætte en lovfæstet rettighed uden at ændre loven. Som det fremgÃ¥r af økonomiaftalen, sÃ¥ â€agter (regeringen) at søge tilslutning til at suspendere det udvidede frie sygehusvalgâ€. Naturligvis kan det udvidede frie sygehusvalg kun suspenderes ved en lovændring, som Folketinget vil skulle tage stilling til. Regeringen vil derfor ved førstkommende lejlighed fremsætte lovforslaget om midlertidig suspension af det udvidede frie sygehusvalg indtil den 1. juli 2009.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at vi ingen planer har om at indkalde tinget alene for denne sag, så som det ser ud nu, kan et sådant forslag tidligst blive behandlet, når tinget mødes efter sommerferien.
I mellemtiden har vi ført drøftelser med regionerne og de private sygehuse om, at der oprettes regionale samarbejdsudvalg, der skal sikre, at de mest syge og længst ventende patienter i videst muligt omfang bliver prioriteret højest inden for en kapacitet, der svarer til den de private sygehuse havde til fritvalgspatienter før konflikten. Men naturligvis i respekt for, at patienterne fortsat har ret til udvidet frit valg i denne periode. Jeg forventer, at den endelige ordlyd i aftalen med regionerne og de private sygehuse kan meldes ud senere i dag.
[De økonomiske konsekvenser af ophævelsen]
I spørgsmål AE bedes jeg redegøre for de økonomiske konsekvenser af suspensionen, og om regionerne vil blive økonomisk kompenseret, hvis det udvidede frie valg ikke ophæves, før Folketinget mødes igen.
Hertil kan jeg svare, at økonomiaftalen ikke forudsætter, at det udvidede frie valg suspenderes, før Folketinget kan tage stilling til det. Så der er intet at kompensere i den anledning.
I øvrigt er sigtet med suspensionen ikke, at regionerne skal bruge færre penge på de private sygehuse. Tværtimod forpligtes regionerne samtidig til at bruge den kapacitet i det private, der frigives. Nej, sigtet er, at de skal bruge den private kapacitet på en mere styret måde for bedre at kunne håndtere den meget store pukkel af behandlinger efter konflikten på hele sundhedsområdet.
Suspensionen finder derudover sted inden for rammerne af et generelt udgiftsløft til sygehusområdet på ca. 1,3 mia. kr. i 2009. Samtidig konverterer vi aktivitetspuljen for 2008 til bloktilskud. Det har vi gjort for at skabe større sikkerhed for regionernes styring og planlægning. Og endelig udskyder vi implementeringen af Den Danske Kvalitetsmodel til 2010 for at sikre, at mest muligt fagligt personale på sygehusene i denne situation koncentrerer sig om at behandle patienter. Så må kvalitetsmodellen udskydes lidt, selvom den også er meget vigtig,
[Ophævelse af det udvidede frie sygehusvalg efter 1. juli 2009]
Og endelig bedes jeg i spørgsmål AF redegøre for, om regeringen påtænker at ophæve det udvidede frie sygehusvalg efter 1. juli 2009.
Her er svaret ganske enkelt. Nej, det påtænker vi ikke. Det udvidede frie valg er en rigtig god patientrettighed, som regeringen lægger meget stor vægt på. Den midlertidige suspension skyldes alene, at sundhedsvæsenet står over for en ekstraordinær udfordring som følge af konflikten, og at der derfor også er brug for en ekstraordinær indsats.
Det er derfor økonomiaftalen taler om â€nødværge†og â€force majeureâ€. Jeg ser til min forbavselse, at nogen har opfattet det som begreber med en juridisk betydning, som skulle begrunde, at vi vil tilsidesætte bÃ¥de Grundloven og jeg ved ikke hvad.
Det er det selvfølgelig ikke. Det er en politisk argumentation, som begrunder hvorfor vi - for en periode - suspenderer en rettighed, som regeringen ellers lægger stor vægt pÃ¥ og bestemt ikke vil afskaffe permanent.Â
Det lovforslag, vi vil fremsætte, vil derfor indebære, at det udvidede frie sygehusvalg suspenderes frem til den 1. juli 2009, og at det derefter automatisk træder i kraft igen.