Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse
Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 27.
juni 2008
Kontor:       Lægemiddelkontoret
J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2008-13009-673
Sagsbeh.:Â Â Â Â nmo
Fil-navn:Â Â Â Â Â Dokument
2
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 446 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har
stillet til ministeren for sundÂhed og forebyggelse den 12. juni
2008.
Spørgsmål 446:
â€Vil ministeren kommentere, om
Lægemiddelstyrelsen kan fremvise en kvalificeret baggrundsberegning, der viser,
at omlægningen af medicintilskuddet til blodtrykssænkende medicin er økonomisk
fordelagtig?â€
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra
Lægemiddelstyrelsen:
â€Med Medicinaftalen af den 26. oktober 2004
blev det aftalt, at Lægemiddelstyrelsen skulle iværksætte en regelmæssig
revurdering af samtlige lægemidlers tilskudsstatus med henblik på at vurdere,
om de forudsætninger, som lå til grund for den oprindelige beslutning om bevilling
eller ikke-bevilling af tilskud, fortsat har gyldighed. Medicinaftalen blev
udmøntet ved en ændring af sygesikringsloven med lov nr. 1431 af den 22.
december 2004, der trådte i kraft den 1. april 2005.
Lægemiddelstyrelsen iværksatte kort tid
herefter en revurderingsproces, og som led i revurderingsprocessen anmodede
Lægemiddelstyrelsen Medicintilskudsnævnet om nævnets indstilling til
lægemidlernes fremtidige tilskudsstatus.
Revurdering sker med hjemmel i § 3 i
bekendtgørelse om medicintilskud af nr. 180 af den 17. marts 2005. Af § 3, stk.
2. i bekendtgørelsen fremgår det, at revurdering af lægemidlernes tilskudsstatus
skal ske i overensstemmelse med de i § 1, stk. 2-3, fastsatte kriterier. Ifølge
kriterierne skal Lægemiddelstyrelsen lægge vægt på (1) om lægemidlet har en
sikker og værdifuld terapeutisk effekt på en velafgrænset indikation og (2) om
lægemidlets pris står i rimeligt forhold til dets behandlingsmæssige værdi.
Medicintilskudsnævnets indstilling i relation
til lægemidlerne i ATC-gruppe C02, C03, C07, C08 og C09 (blodtrykssænkende
medicin og lægemidler, der anvendes til behandling af hypertension) forelå den
29. januar 2008.
Medicintilskudsnævnet skriver i sin
indstilling, at for en række lægemidler i ATC-gruppe C09 (â€de dyre
ACE-hæmmereâ€) stÃ¥r lægemidlets pris ikke i rimeligt forhold til dets
behandlingsmæssige værdi og indstiller derfor, at disse lægemidler ikke længere
skal have generelt tilskud. Nævnet finder heller ikke, at prisen på andre
lægemidler i ATC-gruppe C09 (angiotensin-II antagonister (â€AIIAâ€)) stÃ¥r i
rimeligt forhold til den behandlingsmæssige værdi for den store gruppe af patienter,
der kan behandles med de billige ACE-hæmmere. Nævnet indstiller derfor, at det
generelle tilskud til AIIA-lægemidlerne klausuleres til behandling af
patienter, der ikke kan behandles sufficient med de billige ACE-hæmmere eller
som ikke tåler disse lægemidler.
Til brug for disse vurderinger har
Medicintilskudsnævnet haft adgang til behandlingspriser på samtlige af disse
lægemidler. Samtlige prisoplysninger, der ligger til grund for nævnets
indstilling, fremgår af bilagene til nævnets indstilling. Indstillingen med
bilag er offentligt tilgængelige på Lægemiddelstyrelsens netsted (http://www.laegemiddelstyrelsen.dk).
Som det fremgår af nævnets
afsluttende konklusion, var nævnet opmærksom på, at indstillingen – hvis den
følges af Lægemiddelstyrelsen – indebærer, at en række patienter skal omstilles
til en mere økonomisk rationel behandling. De ekstraudgifter, der kan være
forbundet hermed, har ikke været en del af nævnets indstilling.
Nævnets indstilling har været i
høring med høringsfrist den 5. maj 2008. De indkomne høringssvar blev forelagt
for nævnet på nævnets møder den 20. maj og den 17. juni 2008 og vil blive
drøftet igen på nævnets møde den 26. august 2008. Herefter vil
Lægemiddelstyrelsen træffe afgørelse i sagen.
Den 31. januar 2008 inviterede
Institut for Rationel Farmakoterapi en række interessenter til stormøde med
titlen â€Hypertensionâ€. FormÃ¥let med mødet var at fÃ¥ en diskussion om forbedret
opsporing, diagnosticering og behandling af hypertension i Danmark, opdatering
af behandlingsrekommandationer og metoder til at opnå den mest rationelle
behandling.
Lægemiddelstyrelsen blev
inviteret til at holde et indlæg om â€Tilskud som instrument til at fremme
rationel hypertensionsbehandlingâ€.
Under dette indlæg redegjorde
Lægemiddelstyrelsen for formålet med tilskudsreglerne: at sikre, at ingen
patienter af økonomiske grunde behøver at afstå fra en nødvendig behandling med
lægemidler, at sikre hensigtsmæssig anvendelse af det offentliges udgifter til
lægemidler og tilskynde til rationel lægemiddelanvendelse.
Lægemiddelstyrelsen præsenterede
Medicintilskudsnævnets netop afgivne indstilling i relation til revurdering af
tilskudsstatus for blodtrykssænkende medicin af den 29. januar 2008 og gav i
den forbindelse et eksempel på nogle teoretisk anslåede maksimale besparelser,
hvis de af nævnet foreslåede ændringer af tilskudsstatus for visse af de
blodtrykssænkende lægemidler effektueres. Overslagene var baseret på priserne
på de omfattede lægemidler og antallet af patienter i behandling med disse, der
fremgår af bilagene til nævnets indstilling. Der blev knyttet en række
forbehold og bemærkninger til disse overslag, jf. nedenfor.
Beregningerne, som blev
præsenteret, viste, at i perioden januar-oktober 2007 udgjorde den
gennemsnitlige samlede udgift per person:
Der var i denne 10 måneders
periode ca. 60.000 patienter i behandling med dyre ACE-hæmmere og ca. 215.000
patienter i behandling med AIIA.
99.000 (46 %) af de patienter,
der var i behandling med en AIIA havde ikke forinden været søgt behandlet med
en ACE-hæmmer. Ved skift til ACE-hæmmer kan 5-20 % af disse svarende til
5-20.000 patienter forventes at få bivirkninger i form af hoste af ACE-hæmmeren.
Mindst 80.000 patienter kan derfor forventes at kunne behandles med en
ACE-hæmmer.
Hvis disse patienter i samme
periode havde været behandlet med de billige ACE-hæmmere, ville den teoretiske
anslåede samlede besparelse for patienter og det offentlige i rene
lægemiddeludgifter udgøre:
Som omtalt under præsentationen
knytter der sig til disse overslag en række forbehold, som hovedsagelig vil reducere
den teoretisk anslåede besparelse:
- Omstillingen vil kunne ske i
forbindelse med en rutinemæssig konsultation hos lægen, men vil
sandsynligvis kræve ekstra konsultationer.
- Nogle patienter, der er
omstillet til ACE-I, får bivirkninger og må omstilles igen til AIIA. Det
kræver ekstra konsultationer.
- Nogle få patienter vil
skulle behandles både med en ACE-hæmmer og en AIIA.
- Det estimeres, at blandt de
behandlede blodtrykspatienter, er det kun op mod 75 %, som er
tilstrækkeligt behandlet dvs. at deres blodtryk er behandlet ned til det
ønskede niveau. Der er solid basis for en mere intensiv behandling. En
ændring af tilskudsstatus og informationen i forbindelse hermed kan
påvirke dette forhold i positiv retning, men samtidig føre til en
forøgelse af de direkte udgifter til lægemidler.
- Det er almindeligt anslået,
at godt 350.000 patienter, som burde være i blodtrykssænkende behandling,
i dag ikke behandles. Her gælder det som nævnt ovenfor – at debatten kan
tænkes at få den positive effekt at mindske antallet af ubehandlede
patienter. Hvormed lægemiddeludgifterne øges.
- Hvis der er patienter, der i
dag afstår fra at købe medicin pga. udgifterne, kan ændringen medføre, at
de nu køber medicinen, fordi den er billigere.
Lægemiddelstyrelsen har ikke
foretaget yderligere beregninger, der viser, at omlægning af medicintilskud til
blodtrykssænkende medicin er økonomisk fordelagtig.
Omstillingen af et større antal
patienter fra AIIA til det væsentlig billigere ACE-I vil typisk betyde ekstra
konsultationer hos lægen for den enkelte patient, men det skal ses i forhold
til, at der er en væsentlig prisforskel mellem de to typer lægemidler, og at
der normalt er tale om en livslang behandling. De ekstra udgifter i forbindelse
med omstillingen vil hurtigt blive tjent ind.â€
Jeg kan henholde mig til Lægemiddelstyrelsens
udtalelse.
Som det fremgår af udtalelsen, foreligger der
en vurdering fra Medicintilskudsnævnet, som har været sendt i høring i en
bred kreds.
Lægemiddelstyrelsen vil inddrage alle
synspunkter i styrelsens overvejelser om tilskudsstatus for de blodtrykssænkende
lægemidler.
Jeg har fuld tillid til, at
Lægemiddelstyrelsen træffer en afgørelse, som indebærer, at patienter i
behandling med blodtrykssænkende medicin også fremover får den behandling, de
har brug for.Â
Â