Dato:            21. december 2007

Kontor:         Sundhedspolitisk kt.                     

J.nr.:             2007-12102-441    

 

Sagsbeh.:   TK

Fil-navn: vejlefjord.b5.doc           


 

 

Vejlefjord

Region Midtjylland


Ved mail af 13. november 2007 har Vejlefjord anmodet Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse om svar på en række spørgsmål vedrørende frit sygehusvalg til Vejlefjord, Region Midtjylland har ligeledes ved mail af 18. november 2007 stillet spørgsmål herom.

 

Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse kan vejledende udtale følgende:

 

Efter sundhedslovens § 79 og § 235 er bopælsregionen forpligtet til at betale for patienters behandling på en række private specialsygehuse m.v., herunder Vejlefjord, inden for en fastsat økonomisk ramme. Regionerne er alene forpligtet til at betale for ydelser inden for fritvalgsrammen, og for ydelser, der vedrører den aktivitet, som oprindeligt blev omfattet af reglerne om frit sygehusvalg. I og med at Vejlefjord er omfattet af reglerne om frit sygehusvalg efter sundhedsloven, er der også tale om, at den del af Vejlefjords ydelser, som er omfattet af fritvalgsreglerne, er defineret som en sygehusydelse.

 

Parterne har i deres henvendelser refereret til en opdeling af neurorehabiliteringen i 3 faser. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har ikke grundlag for at vurdere det faglige indhold af Vejlefjords tilbud men må fastholde, at tilbudene inden for fritvalgsrammen skal være sygehusbehandling, herunder genoptræning, som i medfør af § 2, stk. 3 i bekendtgørelse nr. 1266 af 5. december 2006 om genoptræningsplaner og om patienters valg af genoptræningstilbud efter udskrivning fra sygehus, er defineret som sygehusydelser, d.v.s. ydelser der kræver et samtidigt eller tæt tværfagligt samarbejde på speciallægeniveau med henblik på en tæt koordinering af genoptræning, udredning og behandling, eller ydelser der af hensyn til patientens sikkerhed forudsætter mulighed for bistand fra andet sundhedsfagligt personale, som kun findes i sygehusregi.

 

Både Vejlefjord og Region Midtjylland spørger, hvem der efter reglerne om frit sygehusvalg kan henvise til behandling på Vejlefjord. Det fremgik af bemærkningerne til sygehusloven (L 49, Forslag til lov om ændring af sygehusloven og lov om offentlig sygesikring m.v., fremsat 21. oktober 1992), at det forudsættes, at behandlingen på private specialsygehuse m.fl. sker efter lægehenvisning. Den endelige visitation af patienterne foretages af specialsygehuset. Disse bemærkninger er videreført i sundhedsloven. Det betyder, at enhver læge kan henvise til behandling på Vejlefjord inden for fritvalgsrammen, både sygehuslæger og praktiserende læger. Det frie sygehusvalg indebærer imidlertid også, at i det omfang, der er lang ventetid til behandling inden for fritvalgsrammen, kan den praktiserende læge – i samarbejde med patienten – vælge at henvise patienten til et andet sygehus med henblik på, at vedkommende modtager sygehusbehandling der.

 

Vejlefjord er et privat sygehus, som ud over fritvalgsrammen er frit stillet til at sælge ydelser til private, til kommuner og til regioner. Man har mulighed for at tilpasse sine ydelser til den myndighed, man ønsker at sælge til. Det er således muligt for Vejlefjord at producere ydelser, som har karakter af sygehusydelser, jf. aktiviteten i medfør af fritvalgsreglen, eller som har karakter af kommunal ydelse. Efter ministeriets opfattelse er det derfor hensigtsmæssigt, at Vejlefjord som privat entreprenør indgår i dialog med evt. købere hos kommuner og regioner dels for at gøre opmærksom på de ydelser, man sælger, dels for at være i stand til at tilpasse udbuddet efter efterspørgslen.

 

Opmærksomheden henledes ligeledes på, at reglerne om det udvidede frie sygehusvalg efter sundhedslovens § 87 indebærer, at en person, der er henvist til sygehusbehandling, kan vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, klinikker m.v. som regionsrådene har indgået aftale med, hvis regionsrådet i bopælskommunen ikke inden for 1 måned efter, at henvisningen er modtaget, kan tilbyde patienten behandling ved egne sygehuse, eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter. Ministeriet ser i princippet ingen hindringer for, at fx Vejlefjord indgår aftale med regionerne om levering af sygehusydelser efter reglerne om udvidet frit sygehusvalg.

 

Region Midtjylland er efter sundhedsloven forpligtet til at indgå driftsaftale vedrørende ydelser inden for fritvalgsrammen med Vejlefjord. Regionen skal herunder på vegne af de øvrige regioner sikre en i økonomisk henseende rationel drift samt en faglig udvikling af det enkelte private specialsygehus. Der forudsættes, at regionen fører tilsyn med, at tilgangen af patienter, der ønsker behandling på specialsygehuset, tilrettelægges hensigtsmæssigt.

 

En region kan derudover generelt indgå aftaler med private institutioner, fx Vejlefjord, som led i løsningen af sine sygehusopgaver. Såfremt en region benytter sig af denne mulighed, påtager regionen sig det tilhørende finansieringsansvar, der dermed ligger uden for den givne fritvalgsramme.

 

I medfør af § 14 i lov om regionernes finansiering er kommunerne forpligtet til at yde medfinansiering af regionernes udgifter til de omhandlede private specialsygehuse, herunder Vejlefjord. Beliggenhedsregionerne skal gennem deres aftaler med de omhandlede private specialsygehuse m.v. sikre, at relevante aktiviteter bliver indberettet til Sundhedsstyrelsens Landspatientregister, jf. § 5 i cirkulære nr. 114 af 24. november 2006 om aktivitetsbestemt, kommunal medfinansiering på sundhedsområdet. De nærmere principper og procedurer for kommunernes betaling m.v. er fastlagt i cirkulæret.

 

Det er således Region Midtjylland, der – via aftale med Vejlefjord – har ansvaret for at sikre, at Vejlefjords aktiviteter bliver indberettet til Sundhedsstyrelsens Landspatientregister med henblik på gennemførelse af den kommunale medfinansiering på området.

 

Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er opmærksom på, at regionerne sammen med Danske Regioner har igangsat et arbejde, hvor man mere bredt skal se på området for de private specialsygehuse i lyset af kommunalreformen og den nye arbejdsdeling mellem regioner og kommuner. Under de nuværende regler er der imidlertid efter Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses opfattelse ingen tvivl om, at de private specialsygehuses ydelser efter reglerne om frit sygehusvalg er en sygehusopgave, og at regionerne derfor har ansvaret for den henviste patientgruppe. Regionerne er således også forpligtede til at sikre, at de patienter, som efter den praktiserende læges opfattelse har behov for den af Vejlefjord – under fritvalgsrammen – leverede ydelse, tilbydes behandling på et andet sygehus, og herunder får udarbejdet evt. genoptræningsplan.  

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

John Erik Pedersen

/Tove Kjeldsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cc.: Danske Regioner, Kommunernes Landsforening