Dato:            10. juni 2008

Kontor:        Regional sundhed

J.nr.:              2008-1131-157

Sagsbeh.:     lch

Fil-navn:      Dokument 3

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 394 (Alm. del), som Sundhedsudvalget har stillet til ministeren for sund­hed og forebyggelse den 21. maj 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske af Karl H. Bornhøft (SF)

 

Spørgsmål 394:

"Kan ministeren be- eller afkræfte nyheden fra TV-2-news den 18. maj 2008 (s. 143), at udenlandske patienter kan have besvær med at bruge lægevagten, fordi telefonisk kontakt til lægevagten visse steder i landet skulle kræve, at man indtaster cpr. nummer i forbindelse med den telefonisk kontakt? I bekræftende fald bedes ministeren oplyse hvad ministeren vil gøre for at afhjælpe problemet, så man kan sikre, at også udlændinge får optimal lægehjælp og undgå helbredstruende situationer."

 

 

Svar:

Jeg har indhentet en udtalelse fra Danske Regioner, som oplyser, at et cpr-nummer ikke er et krav for at få telefonisk kontakt til lægevagten. Det henholder jeg mig til.

 

Om den praktiske fremgangsmåde oplyser foreningen:

 

”De fleste lægevagter i landet har fået en funktionalitet i telefonsystemet, der i forbindelse med opkald, beder patienten indtaste et cpr.nr.

 

Hvis patienten ikke er i besiddelse af et cpr.nr. og intet bliver indtastet, oplyser en stemme ” vent venligst og de vil blive viderestillet”.

 

Hvis patienten indtaster et korrekt cpr.nr. + afslut med #, oplyser stemmen ”cpr.nr. er registreret og de vil blive stillet videre” ”vent venligst”.

 

Hvis patienten indtaster et forkert cpr.nr., kommer beskeden ” cpr.nr er ikke korrekt, prøv igen” herefter ”cpr.nr. er ikke registreret og de vil blive stillet videre” ”vent venligst”.”