Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 10. juni 2008 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Regional sundhed J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2008-1131-157 Fil-navn:Â Â Â Â Â Dokument 3
|
"Kan ministeren be- eller afkræfte nyheden fra TV-2-news den 18. maj 2008 (s. 143), at udenlandske patienter kan have besvær med at bruge lægevagten, fordi telefonisk kontakt til lægevagten visse steder i landet skulle kræve, at man indtaster cpr. nummer i forbindelse med den telefonisk kontakt? I bekræftende fald bedes ministeren oplyse hvad ministeren vil gøre for at afhjælpe problemet, så man kan sikre, at også udlændinge får optimal lægehjælp og undgå helbredstruende situationer."
Jeg har indhentet en udtalelse fra Danske Regioner, som oplyser, at et cpr-nummer ikke er et krav for at få telefonisk kontakt til lægevagten. Det henholder jeg mig til.
Om den praktiske fremgangsmåde oplyser foreningen:
â€De fleste lægevagter i landet har fÃ¥et en funktionalitet i telefonsystemet, der i forbindelse med opkald, beder patienten indtaste et cpr.nr.
Hvis patienten ikke er i besiddelse af et cpr.nr. og intet bliver indtastet, oplyser en stemme †vent venligst og de vil blive viderestilletâ€.
Hvis patienten indtaster et korrekt cpr.nr. + afslut med #, oplyser stemmen â€cpr.nr. er registreret og de vil blive stillet videre†â€vent venligstâ€.
Hvis patienten indtaster et forkert cpr.nr., kommer beskeden †cpr.nr er ikke korrekt, prøv igen†herefter â€cpr.nr. er ikke registreret og de vil blive stillet videre†â€vent venligstâ€.â€