Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 9. maj 2008 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Sundhedspolitisk kt. J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2007-12103-852 Fil-navn:Â Â Â Â Â Dokument 1
|
â€Med henvisning til den pÃ¥ SUU alm. del – bilag 334 omdelte dom fra EF domstolen i sagen Smits/Peerbooms (C-157-99) bedes ministeren oplyse, om der ikke med dommen fastslÃ¥s, at anmodning om behandling i udlandet ikke kan afslÃ¥s med den begrundelse, at en bestemt behandlingsform ikke findes nationalt, hvis ellers behandlingsformen er anerkendt internationalt.â€
Nej, det kan jeg bestemt ikke bekræfte, for det afhænger i høj grad af, hvordan den sociale sikringsordnings dækningsområde er defineret i lovgivningen i patientens hjemland.
Som min forgænger redegjorde for i sit svar til Sundhedsudvalget på spørgsmål 423 af 28. marts 2007, har en række domme fra EF Domstolen bl.a. Smits/Peerbooms-dommen statueret, at sundhedsydelser, herunder sygehusydelser, er tjenesteydelser i traktatens forstand, og at de derfor er omfattet af traktatens bestemmelser om tjenesteydelsernes fri bevægelighed. Det indebærer i princippet, at de sociale sikringsordninger i medlemslandene er forpligtede til at give adgang også i andre medlemslande til de ydelser, ordningerne dækker i hjemlandet og på tilsvarende vilkår. Hensyn til de sociale sikringsordningers økonomi og planlægning medfører dog, at adgangen til sygehusbehandling kan gøres betinget af et forhåndstilsagn, som i Danmarks tilfælde vil skulle gives af regionerne.
Den grundlæggende betingelse for anvendelsen af reglerne om det indre marked i denne sammenhæng er sÃ¥ledes, at behandlingen er dækket af hjemlandets â€sikringsordningâ€. Dommene pÃ¥ omrÃ¥det – herunder Smits/Peerbooms-dommen - udlægges undertiden sÃ¥ledes, at medlemslandene er forpligtede til at dække behandling i udlandet, som er anerkendt af den internationale lægevidenskab. Dette er ikke korrekt. Domstolen har tværtimod i dommen (præmis 87) fastslÃ¥et, â€at fællesskabsretten i princippet ikke kan have til virkning at udvide listen over de lægelige ydelser, der godtgøres af dens sociale beskyttelsessystem, og at den omstændighed, at en lægebehandling er dækket eller ikke dækket af andre medlemsstaters sygesikringsordning, herved er irrelevant.â€
Sikringsordningens dækningsomfang mÃ¥ imidlertid ikke administreres pÃ¥ en nationalt diskriminerende mÃ¥de. NÃ¥r f.eks. det nederlandske sygeforsikringssystem efter lovgivning og administrativ praksis dækker behandling, der er "sædvanlig i lægekredse", jf. Smits/PeerÂbooms-dommen, mÃ¥ en sÃ¥dan regel ifølge domstolen ikke fortolkes, sÃ¥ der alene tages hensyn til, hvad hollandske læger anser for sædvanligt. NÃ¥r dækningsomrÃ¥det er defineret som i Nederlandene, mÃ¥ man administrere med udgangspunkt i, â€hvad der er tilstrækkeligt efterprøvet og godkendt af den internationale lægevidenskab†(præmis 94).
Den danske â€sikringsordning†pÃ¥ sygehusomrÃ¥det, d.v.s. regionernes sygehusforpligtelse, er ligesom i Nederlandene bredt defineret og omfatter efter administrativ praksis, hvad der pÃ¥ grundlag af den faglige udvikling mÃ¥ anses for gængs sygehusbehandling. Regionerne træffer beslutning om det nærmere omfang af deres sygehusforpligtelse, evt. efter faglig rÃ¥dgivning fra Sundhedsstyrelsen. I vurderingen af nye sygdomsbehandlinger indgÃ¥r med betydelig vægt, om der er videnskabelig evidens for effekten. Det er en selvfølge, at en sÃ¥dan vurdering støtter sig til evt. foreliggende internationale videnskabelige resultater og vurderinger og finder anvendelse uden forskel pÃ¥ indenlandsk og udenlandsk behandling, jf. i øvrigt Smits/PeerÂbooms-dommen (præmis 97).
De danske kriterier for vurdering af, om en behandling er dækket af sygehusforpligtelsen og bør tilbydes på danske sygehuse, er således i overensstemmelse med de normer, EF Domstolen har fastlagt. Reglerne om det indre marked medfører ikke en pligt til at tilbyde behandling i andre medlemslande, som ligger ud over de rammer for dækning, som på den beskrevne måde er fastlagt i Danmark.
I den konkrete sag, der har medført spørgsmÃ¥let, har Sundhedsstyrelsen vurderet, at der ikke foreligger tilstrækkelig god dokumentation for effekt af substitutionsbehandling med alfa-1-antitrypsin, og at behandlingen derfor pÃ¥ det foreliggende grundlag ikke bør være et tilbud i Danmark. Regionerne har tilsluttet sig denne vurdering. Der er tale om en rent fagligt begrundet vurdering, som jeg har haft lejlighed til at redegøre for over for sundhedsudvalget. Den er i øvrigt pÃ¥ linje med engelske anbefalinger (National Institute of Clinical Excellence), en canadisk medicinsk teknologivurdering, praksis i de andre nordiske lande m.v. Der er sÃ¥ledes ikke tale om et dansk særstandpunkt, ligesom den faglige vurdering selvsagt intet har at gøre med diskriminering af udenlandske sundhedsydere.  Â
Der er sÃ¥ledes et sagligt grundlag for, at behandling af lungepatienter med alfa-1-antitrypsinmangel med Prolastina ikke er indført i Danmark og dermed i EF-rettens forstand ikke er dækket af den danske â€sikringsordningâ€. Patienterne har derfor heller ikke i henhold til reglerne om det indre marked ret til at modtage behandlingen i et andet EU/EØS-land for det danske sundhedsvæsens regning.