Spørgsmål 337:
â€Med henvisning til vedlagte artikel â€Kvinde døde foran sygehus†fra Politiken den 22. april 2008 bedes ministeren oplyse, om han finder det acceptabelt, at et sygehus har et beredskab, der indebærer, at patienter ikke kommer i behandling. Ministeren bedes endvidere oplyse, om han finder, at de regler, som der er handlet efter i sagen fra Ringkøbing er med til at bringe det danske sundhedsvæsen i verdensklasse.â€
Svar:
Jeg er bekendt med, at Region Midtjylland den 22. april 2008 har offentliggjort en redegørelse, som hospitalsledelsen ved Hospitalsenheden Vest har udarbejdet til Regionsrådet omkring det tragiske hændelsesforløb, hvor en tysk kvinde den 18. april 2008 afgik ved døden på parkeringspladsen uden for Regionshospitalet Ringkøbing.
Af redegørelsen fremgår, at hospitalsledelsen har konkluderet, at der er tale om en tragisk hændelse, hvor patienten tilsyneladende afgår ved døden pludselig og uventet efter forudgående forløb med åndenød. Forløbet i forbindelse med henvendelserne til hospitalet tyder ikke på forsømmelser eller ukorrekt håndtering fra det involverede personales side, idet man ikke har opfattet, at der var tale om en alvorlig situation. Denne fremlæggelse af situationen bekræftes af det vidne, der hjalp den tyske turist. Det konkluderes samlet set, at sproglige barrierer har vanskeliggjort situationen, men at personalet har handlet omhyggeligt og korrekt efter de gældende instrukser.
Endvidere har den embedslæge, der er involveret i sagen den 21. april 2008 oplyst, at han på det foreliggende grundlag ikke mener, at der foreligger forhold, der kan indikere, at personalet har handlet forkert. Embedslægen undersøger dog sagen nærmere og udarbejder en rapport om hændelsesforløbet.
Jeg bemærker endvidere, at regionen efterfølgende har overvejet flere muligheder for at forbedre informationen af specielt udenlandske turister, således at sådanne tragiske hændelsesforløb fremover undgås. Hospitalsledelsen har i redegørelsen påpeget overvejelse af følgende muligheder for at forbedre den fremtidige information af turister:
Som det konstateres i redegørelsen, er hændelsesforløbet udtryk for en tragisk hændelse, hvor der har været tale om sproglige misforståelser af sagens alvor. Jeg fæster mig ved, at regionen har overvejet flere muligheder for at forbedre informationen af specielt udenlandske turister, således at lignende tilfælde fremover kan undgås.
Jeg kan således ikke bekræfte spørgsmålets formodning om, at sygehusets beredskab indebærer, at patienten ikke kunne komme i behandling, ligesom jeg – på sagens tragiske baggrund – finder det polemiske og retoriske spørgsmål om et sundhedsvæsen i verdensklasse temmelig ilde anbragt.