Dato:            9. maj 2008

Kontor:        Kommunal sundhed

J.nr.:              2008-1430-38

Sagsbeh.:     shh

Fil-navn:      spørgsmål/spm 329 tackling

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 329 (Alm. del), som Sundhedsudvalget har stillet til ministeren for sund­hed og forebyggelse den 17. april 2008.

 

Spørgsmål 329:

"Vil ministeren give en status for arbejdet med oversættelsen og brugen af det forebyggende undervisningsmateriale vedrørende tobak, alkohol, og stoffer ”Tackling sundhed, selvværd og samvær” i forhold til brugen og udbredelsen af materialet i folkeskolens 7.-9. klasse?".

 

 

Svar:

Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Sundhedsstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:

 

”Status for undervisningsmaterialet Tackling

 

Projektet med at udvikle og evaluere undervisningsmaterialet Tackling er forløbet i perioden 2004-2008. ”Tackling – sundhed, selvværd, samvær 1-3” til grundskolens ældste klasser er nu udgivet af forlaget Alinea. Statens Institut for Folkesundhed har evalueret den sundhedsundervisning, Tackling lægger op til. Evalueringsrapporten og en sammenfatning er offentliggjort på Sundhedsstyrelsens hjemmeside den 31.3.08.

 

De væsentligste konklusioner på evalueringen er,  

- at der er en generel tendens til, at flere elever i interventionsgruppen end i kontrolgruppen har en sundere adfærd, hvor grupperne i udgangspunktet var lige. Forskellene er imidlertid ikke så store, at de er statistisk signifikante.

- den positive effekt af Tackling ses især på brug af hash (især for drengene), på dagligrygning (især for pigerne), for brug af alkohol og på andel, der har mobbet andre.

- at den bedste effekt af undervisningsmaterialet ses hos de klasser, der har haft undervisning i Tacklingmaterialet gennem alle tre år

- at mange lærere og elever finder, at undervisningsmaterialet er anderledes og interessant at arbejde med.

 

Formålet med Tackling har været at lave et materiale til 7.-9. klassetrin, der kan forebygge misbrug af alkohol, tobak, hash og andre stoffer. Eleverne er blevet delt op i en interventionsgruppe, der har fået undervisning ud fra Tackling-materialet og en kontrolgruppe, der har fået den ”sædvanlige” sundhedsundervisning. Tacklingmaterialet indeholder emner, hvor eleverne får trænet deres personlige og sociale færdigheder, og det indeholder information og øvelser vedrørende alkohol, tobak og andre stoffer.

 

Tackling er en dansk bearbejdning af et amerikansk, forskningsbaseret undervisningsmateriale, Life Skills Training, og materialet er afprøvet på 150 skoler fra 6 geografiske områder i hele landet fra 2004-2007. Evalueringen har både omfattet en effektmåling, hvor undervisningens effekt på elevernes sundhedsadfærd er blevet vurderet, og en procesevaluering af materialets anvendelighed i skolen. Materialet er blevet justeret efterfølgende ud fra lærernes og elevernes tilbagemeldinger.

 

Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at Tackling er et rigtig godt bud på et materiale til sundhedsundervisning af teenagere, og at selv de relativt små effekter er meget relevante set i et forebyggelsesperspektiv.”