Dato:             12. marts 2008

Kontor:          Sundhedspolitisk kt.

J.nr.:              2007-12102-441

Sagsbeh.:        tk

Fil-navn:        Dokument 4

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 232 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til ministeren for sund­hed og forebyggelse den 22. februar 2008

 

Spørgsmål 232:

"Ministeren bedes kommentere materiale fra Vejlefjord vedrørende økonomiske rammer for genoptræningsområdet, herunder hvad ministeren agter at gøre for at løse de beskrevne problemer, jf. alm. del – bilag 189."

 

 

Svar:

Vejlefjord har i forbindelse med foretræde for Folketingets Sundhedsudvalg den 20. februar 2008 fremsendt et materiale vedrørende deres situation. Det fremgår heraf, at samarbejdsaftaler med regionerne afventer Danske Regioners og Region Midtjyllands ønske om dels at skrive § 79 specialsygehuse ud af sundhedsloven og alternativt at styre visitering og indhold af ydelserne efter egne behandlingskriterier.

 

Vejlefjord henholder sig vedrørende et privat specialsygehus’ mulighed for at etablere andre behandlingsydelser med fokus på den kommunale forpligtelse inden for genoptræningsområdet til, at KL i pressen skulle have meddelt, at de anser specialsygehuset Vejlefjord som en regional betalingsforpligtelse. Vejlefjord forventer derfor fortsat tvivl/uenighed blandt regioner og kommuner om finansiering af den specialiserede behandling, som Vejlefjord yder. Vejlefjord frygter, at det kan betyde vanskeligheder med at opnå såvel aftale om udvidet frit sygehusvalg som individuelle aftaler med regioner. Vejlefjord nævner endvidere, at der i forbindelse med indberetning til Landpatientregistret kan være problemer med, at takster og koder for Vejlefjords behandling ikke matcher fx Hammel Neurocenter, Brædstrup og Lemvig sygehuses.

 

Jeg kan indledningsvis henvise til min tidligere besvarelse af spørgsmål nr. 34 og 42, som Folketingets Sundhedsudvalg stillede den 3. december 2007. Som det fremgår af besvarelsen af disse to spørgsmål, udtalte Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse sig ved brev af 21. december 2007 om forståelsen af reglerne vedrørende frit valg til Vejlefjord. Det er glædeligt på den baggrund at erfare, at Vejlefjord og Region Midtjylland har indledt en dialog om behandling på Vejlefjord, herunder indledt et opklaringsarbejde med henblik på at sikre, at ydelser leveret inden for fritvalgsrammen indberettes til Landspatientregistret, således at der kan ske kommunal medfinansiering for ydelsen.

 

Jeg hilser også velkommen, at Region Midtjylland har påtaget sig ansvaret for at tilbyde de patienter, som står på venteliste på Vejlefjord et andet tilbud, såfremt de ønsker det. Samtidig giver det af Vejlefjord forud for foretræde for Folketingets Sundhedsudvalg den 20. februar 2008 fremsendte materiale mig anledning til at bemærke, at uanset om Danske Regioner har intentioner om, at § 79 specialsygehuse skal udgå af sundhedsloven, så gælder de nuværende regler i sundhedsloven fortsat. Det er jeg sikker på, at regionerne – herunder Region Midtjylland – er klar over. Jeg vil i øvrigt godt præcisere, at regeringen ikke har planer om at ændre på § 79 specialsygehusenes placering i sundhedsloven.

 

Jeg går derfor ud fra, at den samarbejdsaftale, der nævnes i materialet, er en aftale om ydelser ud over fritvalgsrammen. En sådan aftale er det op til den enkelte region selv at beslutte, hvorvidt man vil indgå, idet regionerne, som nævnt i tidligere besvarelser af spørgsmål nr. 34 og 42, alene er forpligtet til at betale for ydelser inden for fritvalgsrammen. Uanset den refererede udmelding fra KL om, at Vejlefjord anses som en regional forpligtelse, er Vejlefjord som privat sygehus Vejlefjord frit stillet til at sælge ydelser til såvel kommuner som regioner. En forudsætning for, at kommuner og regioner ønsker at købe ydelserne, er imidlertid, at der er tale om ydelser, som indgår som en del af enten kommunens eller regionens opgavevaretagelse. Vejlefjord bør derfor indgå i dialog med evt. interesserede regioner eller kommuner om, hvilke ydelser der kan være interesse for.