Dato:            26. februar 2008

Kontor:         Regional sundhed

J.nr.:             2007-1441-90

Sagsbeh.:   hm

Fil-navn:       aids/blødere/bevgen/svarspm149

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 149 (Alm. del), som Sundhedsudvalget har stillet til ministeren for sundhed og forebyggelse den 18. januar 2008

 

Spørgsmål 149:

"Ministeren bedes kommentere henvendelserne fra Bløderforeningen om økonomisk støtte til foreningens arbejde, jf. alm. del – bilag 97 og 119, og herunder oplyse hvad baggrunden var for, at støtten på 500.000 kr. til den psykosociale indsats pr. 1. juli 2007 blev fjernet."

 

Svar:

Sundhedsstyrelsen har i sin rammeplan for forebyggelse af HIV/AIDS, seksuelt overførbare sygdomme og uønskede graviditeter, som siden 2003 har udgjort grundlaget for tildeling af driftstøtte til private foreninger, valgt at koncentrere forebyggelsesindsatsen til de metoder, der har størst mulig forebyggelsesmæssig effekt, således at psykosocialt arbejde ikke i samme grad som hidtil er i fokus i forebyggelsesindsatsen – en hovedlinje, som Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse i princippet har tilsluttet sig.

 

Det betyder, at Bløderforeningens psykosociale indsats for HIV-smittede blødere, som foreningen i en årrække har modtaget 500.000 kr. i årligt tilskud til, ikke er omfattet af rammeplanen.

 

Sundhedsstyrelsen har derfor i sine indstillinger om fordeling af driftsmidler til private foreninger på sexsygdomsområdet gennem flere år indstillet, at dette tilskud til Danmarks Bløderforening ikke videreføres.

 

Som begrundelse har styrelsen anført, at risikoen for smittespredning fra HIV-smittede blødere ikke er anderledes end for andre HIV-smittede. Der er således intet, der fagligt taler for, at de blødere, som i dag lever med HIV-infektion – efter det oplyste 27 personer - skal behandles særskilt eller anderledes med hensyn til oplysning om sikker sex, personlig rådgivning og psykosocial støtte i relation til deres HIV-sygdom i forhold til resten af landets ca. 5300 HIV-smittede personer. Sundhedsstyrelsen har gennem en årrække samarbejdet med og økonomisk støttet den private organisation HIV-Danmark omkring forebyggelsen af HIV-smittede. HIV-Danmark yder rådgivning og støtte til HIV-smittede og deres partnere og pårørende. HIV-Danmarks tilbud gælder alle HIV-smittede uanset smittemåde og ifølge Sundhedsstyrelsen således også de HIV-smittede blødere.

 

På baggrund af Sundhedsstyrelsens indstilling om fordeling af finanslovtilskuddet for 2006 og den generelle udvikling på området fandt den tidligere indenrigs- og sundhedsminister ikke, at ministeriet fortsat kunne opretholde støtten til foreningens arbejde for HIV-smittede blødere. Ministeren besluttede derfor i 2006 at standse støtten, således at foreningen i 2006 for sidste gang modtog den fulde støtte på 500.000 kr., hvorefter tilskuddet blev aftrappet til 250.000 kr. i 2007 for herefter helt at ophøre.

 

Dette meddelte min forgænger Bløderforeningens formand med brev af 24. august 2006, efter forinden at have holdt et møde med ham.

 

Jeg har på baggrund af en fornyet henvendelse fra Danmarks Bløderforening, hvori Bløderforeningen anmoder mig om at genoverveje spørgsmålet om økonomisk støtte til foreningens arbejde for de HIV-smittede blødere, efterfølgende tilsluttet mig denne afgørelse.

 

Jeg minder i den forbindelse om, at der er ydet kulancemæssig godtgørelse på kr. 750.000 til hver enkelt bløder, der som følge af behandling med blodprodukter ved danske sygehuse er konstateret HIV-smittet, eller til disses efterladte.

 

Herudover er der som bekendt efter lov nr. 440 af 14. juni 1995 om Blødererstatningsfonden ydet støtte til de blødere, som efter behandling med blodprodukter ved danske sygehuse er blevet konstateret HIV-smittede, samt til efterladte efter sådanne blødere. Fonden har gennem sin levetid løbende kunnet tilgodese den enkelte bløders særlige behov, ligesom der har været mulighed for at tilgodese efterladtes behov med henblik på at afbøde de umiddelbare virkninger af indkomsttab ved forsørgerens bortgang.

 

Blødererstatningsfonden fik ved oprettelsen stillet en samlet kapital på 20 mio.kr. til rådighed, idet det af bemærkningerne til lovforslaget, som blev vedtaget med bred politisk tilslutning, udtrykkeligt fremgik, at der ikke herudover ville blive tilført midler til fonden fra staten. Af den oprindelige kapital henstår der nu et uforbrugt beløb på omkring 3,4 mio.kr.

 

Jeg ser på den baggrund ikke noget grundlag for at ændre bestemmelsen i lovens § 13, hvorefter fonden ophører med sin virksomhed senest 15 år efter lovens ikrafttræden, dvs. senest medio 2010.

 

Herudover modtager Bløderforeningen støtte fra tips- og lottomidlerne via Socialministeriets handicappulje.

 

 

Â