Dato:            12. februar 2008 

Kontor:         Regional sundhed

J.nr.:             2008-12163-142

Sagsbeh.:   LPJ

Fil-navn:       Dokument 1

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 130 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til ministeren for sundhed og forebyggelse den 14. januar 2008.

 

Spørgsmål :

"Ministeren bedes oplyse, hvilken transporttid og ventetid før og efter behandling ministeren finder acceptabelt for patienter der transporteres til behandling på hospitalerne."

 

Svar:

 

Jeg kan indledningsvis oplyse, at det er regionerne, som har ansvaret for transport af patienter til og fra behandling på hospitalerne, herunder for at transporten bliver tilrettelagt på en hensigtsmæssig og forsvarlig måde.

 

Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Region Hovedstaden, som jeg kan henholde mig til.

 

Region Hovedstaden har i sin udtalelse af 22. januar 2008 bl.a. oplyst følgende:

 

Forberedelsesudvalget for Region Hovedstaden godkendte den 6. juni 2006, at der blev indgået aftale med VBT A/S om udførelse af den siddende patientbefordring til/fra alle hospitaler i Region Hovedstaden bortset fra Bornholms Hospital, hvor der blev indgået aftale med Falck A/S. Aftalen med VBT trådte i kraft 1. oktober 2006 og løber i 4 år.

 

I udbudsmaterialet blev regionens tidsmæssige servicekrav beskrevet ved den samlede tid – kaldet servicetid, som en patient højst må bruge i forbindelse med hhv. ud- og hjemkørsel til behandling på hospitalet. Servicetiden omfatter således både ventetid i hjemmet, køretid samt ventetid på hospitalet.

 

Den af Forberedelsesudvalget besluttede servicetid tog udgangspunkt i det serviceniveau, som der var i det tidligere H:S og Københavns Amt, mens den var udtryk for en forbedring i forhold til serviceniveauet i Frederiksborg Amt.

 

Servicetidens længde afhænger af den direkte køretid mellem de aktuelle adresser, typisk en privatadresse og et hospital.

 

Region Hovedstadens servicemål er fastlagt således, at hver kørsel skal afholdes inden for et tidsrum på maksimalt tre gange den direkte køretid, hvortil lægges 45 minutter til opsamling, afsætning og samkørsel af flere patienter. Servicetiden kan dog ikke blive beregnet til under 75 minutter eller over 150 minutter.

 

Rent praktisk betyder det, at en patient med bopæl i en afstand af 10 minutters direkte køretid eller kortere fra hospitalet får beregnet en servicetid på 75 minutter.

 

En patient med bopæl i en afstand af mellem 10 minutters og 35 minutters direkte køretid fra hospitalet får beregnet en servicetid på mellem 75 og 150 minutter.

 

Og en patient med bopæl i en afstand af mere end 35 minutters direkte køretid fra hospitalet får beregnet en servicetid 150 minutter. Ingen servicetider bliver således beregnet til mere end 150 minutter inden for Region Hovedstadens geografiske område.

 

Regionens siddende patienttransport blev ved udbudet baseret på, at der kan ske en samkørsel af patienter. Det betyder, at kørselsleverandøren ikke nødvendigvis kører den enkelte patient direkte til afsætningsadressen, men kan opsamle og afsætte andre patienter undervejs. Kørselsleverandøren er alene forpligtet til at overholde servicetiden for hver enkelt patient.

 

Til regionens elektroniske bestillingssystem er tilknyttet et afstandsberegningsmodul, som ud fra kørselsafstand og kørselsforhold i øvrigt, herunder hastighedsbegrænsninger, foretager en beregning af den direkte køretid for hver enkelt kørsel. Det er den samme type modul, som benyttes på internettet af www.krak.dk, når man foretager søgninger af køretider mellem adresser.

 

Modulet opdateres jævnligt for så vidt angår nye veje, ændrede hastighedsbegrænsninger m.m., men er ikke i stand til at foretage korrektion for myldretidstrafik, vejarbejde og lignende forsinkelser. Alt efter forholdene er fremkommeligheden i myldretidstrafik i bymæssige områder noget mere langsommelig og vil kunne tage længere tid end den opgjorte køretid.

 

Dertil kommer, at kørselsleverandøren skal have tid til at planlægge kørslen, sende en bil, hente og anbringe patienten i bilen, eventuelt opsamle og afsætte andre patienter undervejs og endelig aflevere patienten på afsætningsadressen.  

 

Regionen har fastsat det samme servicemål for alle patientkategorier, der er berettiget til siddende kørsel.

 

Generelt ligger der en sundhedsfaglig vurdering til grund for, om patientens helbredstilstand nødvendiggør, at patienten skal tilbydes liggende eller siddende patientbefordring. Herudover tilbydes siddende befordring eller befordringsgodtgørelse til pensionister m.fl. ud fra nogle nærmere fastsatte kriterier (udgifter og afstand).