Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 16 januar 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. december 2007 følger hermed velfærdsministerens foreløbige svar på spørgsmål nr. 77 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes kommentere Sytter Kristensens, landsformand i LEV, bemærkninger i Berlingske d. 16. december 2007 om
- at misbruget af psykofarmaka pÃ¥ â€Tokanten†â€... ikke er noget særtilfælde...â€, men tværtimod er udbredt pÃ¥ institutioner for udviklingshæmmede; og hvad pÃ¥tænker ministeren evt. i samarbejde med sundhedsministeren og embedslægeinstitutionen at gøre for at komme dette angivelige misbrug af medicin til livs?
- at udviklingshæmmede udsættes for magtmisbrug pÃ¥ flere institutioner; og pÃ¥tænker ministeren at udrede LEV´s pÃ¥stand om udbredt magtmisbrug? â€
Svar:
Til brug for besvarelsen af første del af spørgsmålet har jeg den 21. december 2007 bedt Sundheds- og Forebyggelsesministeriet om bidrag til besvarelsen, fordi spørgsmålet om medicinhåndtering hører under dette ministerium. Jeg svarer derfor på denne del af spørgsmålet, når jeg har modtaget bidraget.
For så vidt angår
anden del af spørgsmålet kan jeg oplyse, at jeg i forbindelse med sagen om
Tokanten i en henvendelse af 20. december 2007 til alle borgmestre og regionsrådsformænd
præciserede pligten til indberetning af magtanvendelse. Hver gang, der
iværksættes indgreb i selvbestemmelsesretten, skal indgrebet ifølge
servicelovens § 136, stk. 1, registreres og indberettes af tilbuddet til
kommunalbestyrelsen for de tilbud, kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, og til
regionsrådet for de tilbud, regionsrådet fører tilsyn med.
Brug af magt over for beboerne efter reglerne i serviceloven må kun ske, hvis betingelserne for brugen af magtanvendelse i positivt afgrænsede tilfælde er opfyldt. Formålet med at registrere og indberette magtanvendelse er derfor at sikre, at det løbende kan vurderes, om den registrerede og indberettede anvendelse af magt kan eller bør give anledninger til ændringer i den måde, arbejdet tilrettelægges på. Det er kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes ansvar at sikre dette.
Brugen af magt over
for beboere i botilbud hænger tæt sammen med etik og værdier i omsorgsarbejdet.
På baggrund af sagerne om Strandvænget i Nyborg og Bostedet Sjælør i København,
hvor der i tv-udsendelser i februar sidste år blev vist en respektløs
behandling af beboerne fra personalets side, har der været nedsat en
arbejdsgruppe, der fik til opgave at komme med forslag til, hvordan ledelse og
personale i botilbud kan sætte fokus på etik og værdier. Arbejdsgruppen har i
slutningen af september 2007 afleveret rapporten â€Veje til et godt liv i egen
boligâ€, som er sendt til Socialudvalget den 15. oktober 2007 som svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l
7 af 3. oktober 2007 (alm. del). Rapporten indeholder både en række
anbefalinger om centrale initiativer, og der er forslag til initiativer, som
kommuner og regioner allerede kan iværksætte eller lade sig inspirere af.
Rapporten indeholder en liste med eksempler på de mange projekter,
publikationer og pjecer, der er udarbejdet de seneste 10 år om etik i
omsorgsarbejdet, brugerindflydelse, kvalitets- og kompetenceudvikling m.v.
De centrale initiativer afventer resultaterne af forhandlingerne om kvalitetsreformen, herunder udmøntningen af trepartsaftalen, og de endelige forhandlinger om satspuljen for 2008.
Karen Jespersen