Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 29. januar 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 13. december 2007 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 53 og 54 (SOU Alm. del).
Â
â€Hvad er ministerens kommentar til, at psykisk sÃ¥rbare unge med Aspergers syndrom eller andre udviklingsmæssige/personlighedsmæssige forstyrrelser, der opholder sig pÃ¥ institution og har kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag, men ogsÃ¥ er i besiddelse af en mindre børneopsparing, kan komme til at betale for deres institutionsophold?
Svar:
Jeg lægger til
grund for besvarelsen, at spørgsmålet omfatter unge, der er fyldt 18 år, som
har ophold i længerevarende botilbud efter servicelovens § 108.
Der er fastsat regler om betaling for ophold i botilbud til længerevarende ophold i bekendtgørelse om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i forbindelse med botilbud efter § 108.
Kommunalbestyrelsen
fastsætter betalingen for botilbuddet på grundlag af boligens omkostninger (§
6) og husstandens indtægter (§ 7).
Med hensyn til kontanthjælp har Beskæftigelsesministeriet oplyst følgende:
â€Kontanthjælp er
det underste økonomiske sikkerhedsnet, og det er bl.a. en forudsætning for
hjælp, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen
eller familiens forsørgelse. Derfor kan kommunen som udgangspunkt ikke yde kontanthjælp,
hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov.
Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr. for enlige og 20.000 kr.
for ægtefæller. En bunden børneopsparing indgÃ¥r ikke i formueberegningen.â€
En formue indgÃ¥r ikke i forbindelse med fastsættelse af den husstandsindkomst, der ligger til grund for beregningen af beboerbetalingen. Kommunalbestyrelsen kan derfor ikke inddrage en formue i beregningen af betalingen for et længerevarende botilbud efter servicelovens § 108.Â
Den
indkomstafhængige del af betalingen udgør 10 pct. af beboerens indkomst dog 20
pct. af indkomst over 161.300 kr. (2008-satser).
I husstandsindkomsten indgår tillæg for positiv kapitalindkomst, der anvendes
ved beregning af indkomstskat efter personskattelovens § 7.
Renter af en bunden
børneopsparing er skattefrie og indgår ikke i kapitalindkomsten og dermed ikke
i den husstandsindkomst, som betalingen for opholdet i botilbuddet beregnes på
grundlag af. Hvis den unge har positiv kapitalindkomst, der overstiger
eventuelle renteudgifter, indgår nettorenteindtægten dog i kapitalindkomsten og
dermed i grundlaget for beregningen af betalingen for opholdet i botilbuddet.
Dette kan være (skattepligtige) renteindtægter fra opsparing anbragt i frie
midler.
Som andre unge, der er flyttet hjemmefra, f.eks. til en
udlejningsbolig, betaler unge med handicap for ophold i længerevarende botilbud
efter servicelovens § 108.
Spørgsmål nr.
54:
â€Vil ministeren tage initiativer, der sikrer, at gruppen af sÃ¥rbare unge med
Aspergers syndrom eller andre udviklingsmæssige/personlighedsmæssige
forstyrrelser, som nødvendiggør, at de må opholde sig på institution og følgelig
har kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag, men også er i besiddelse af en
mindre børneopsparing, ikke stilles ringere end andre unge, der ikke har behov
for institutionsophold i medfør af diverse handicaps?â€
Svar:
Jeg
lægger til grund for besvarelsen, at spørgsmålet omfatter unge, der er fyldt 18
år, som har ophold i længerevarende botilbud efter servicelovens § 108.
Som andre unge, der
er flyttet hjemmefra, f.eks. til en udlejningsbolig, betaler unge med handicap
for ophold i længerevarende botilbud efter servicelovens § 108. Spørgsmålet
giver mig derfor ikke i sig selv anledning til særlige initiativer.
I grundlaget for kommunalbestyrelsens beregning af betalingen for unges ophold
i længerevarende botilbud efter servicelovens § 108 indgår formuen ikke. Det er
kun positiv kapitalindkomst, f.eks. renteindtægter fra almindelige
opsparingskonti, der indgår i grundlaget for beregningen af betalingen.
Â
Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende:
â€Der henvises til bidrag til besvarelsen af spørgsmÃ¥l 53. Det kan i øvrigt tilføjes, at det ikke er hensigten, at kontanthjælp skal være en varig forsørgelse, men derimod en midlertidig hjælp. Hvis handicap eller kroniske lidelser gør det svært at arbejde eller tage en uddannelse pÃ¥ normale vilkÃ¥r, er der andre løsninger end kontanthjælp, f.eks. revalidering eller fleksjob, som kan overvejes sammen med kommunen.â€
Karen Jespersen