Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 31. oktober 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26.september 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 520 (SOU Alm. del) stillet efter ønske fra Özlem Sara Cekic (SF)
Â
â€Hvad er ministerens holdning til at sÃ¥ mange psykisk syge optager pladser pÃ¥ de psykiatriske afdelinger, selv om de er færdigbehandlede, samtidig med at der er mangel pÃ¥ sengepladser i psykiatrien?â€
Svar:
Jeg vil først og fremmest slå fast, at jeg finder det meget uhensigtsmæssigt, at færdigbehandlede psykisk syge optager pladser på de psykiatriske afdelinger, på grund af mangel på botilbud.
Ifølge serviceloven er det kommunalbestyrelsen, som skal tilbyde ophold i boformer, der er egnet til ophold til personer som pÃ¥ grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan fÃ¥ dækket disse behov pÃ¥ anden vis.Â
Yderligere skal det nævnes, at der via psykiatriaftalen for 2007-2010 blev afsat 345 mio. kr. til videreførelse af driftstilskud til socialpsykiatriske botilbud, bostøtte og værestedstilbud.Â
Jeg er bekendt med, at udviklingsrådene påpeger, at der er lange ventetider til botilbud for både sindslidende og fysisk og psykisk handicappede. Det påpeges også af udviklingsrådene, at der er forskellige årsager til de lange ventetider; nogle borgere ønsker et specifikt botilbud og er villige til at vente i flere år på at få netop dette tilbud. Derudover nævnes det, at der er en praksis med, at borgere skrives på ventelisten i rigtig god tid, det vil sige længe før, behovet for en plads er akut.
De lange ventelister til botilbud blev behandlet i rammeaftalerne for 2008 mellem kommuner og regioner. Det fremgÃ¥r af alle rammeaftaler, at der arbejdes med problemstillinger om ventelister, registrering af ledige pladser og kravspecifikation, sÃ¥ ventelisterne bÃ¥de kan bruges i visitation og som et planlægningsværktøj i forhold til justeringer af kapaciteten. Man mÃ¥ gÃ¥ ud fra at spørgsmÃ¥let om nedbringelse af ventetiden pÃ¥ dette omrÃ¥de, ogsÃ¥ vil blive behandlet i de kommende rammeaftaler.  Â
Kommunen kan dog i en midlertidig periode vælge at tilbyde borgere, der har en bolig, men som har behov for et botilbud, en bostøtte efter servicelovens § 85. Â
Bostøttetilbud kan ikke altid erstatte et botilbud, men det kan være en mulighed i en venteperiode, sÃ¥ borgeren ikke er uden socialt tilbud efter indlæggelse. Det er en vigtig opgave for kommunen hele tiden at være opmærksom pÃ¥ borgernes individuelle og skiftende behov og tilpasse indsatsen derefter.Â
Hvis kommunen i en midlertidig periode vælger at benytte sig af en bostøtteordning som erstatning for et botilbud, så skal ydelsen baseres på en konkret individuel vurdering. Dvs. at hvis en borger eksempelvis har behov for bostøtte hver dag, så skal det kunne tilbydes.
Karen Jespersen