|
|
|
Folketingets Socialudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            13. oktober 2008 Dok.id       739098 J. nr.          004-U16-4  Â
|
|
Socialudvalget har i brev af 24. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 502 (SOU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at der i forbindelse med handicapkørsel ikke er mulighed for, at en kommune kan indgå en aftale med én operatør, der skal stå for hele transporten inklusive at ledsage eller bære den handicappede fra bolig til køretøj, fra køretøj til bestemmelsessted og omvendt og mener ministeren at dette er rimeligt?"
Jeg går ud fra at den ordning, der spørges til, er den individuelle handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede. Denne ordning har hjemmel i lov om trafikselskaber og det er således trafikselskaberne, der er ansvarlige for ordningerne. Det er kommunerne, der visiterer til ordningerne, og det er også kommunerne der betaler for egne borgeres brug af ordningen.
Det er således ikke kommunerne, der indgår aftaler med de vognmænd, der udfører den individuelle handicapkørsel. Det er som for anden offentlig servicetrafik trafikselskaberne, der har ansvaret for kørslen, typisk ved at selskabet udbyder trafikken og derefter indgår kontrakter om kørslen.
I § 11 i lov om trafikselskaber fastlægges en række minimumskrav til den individuelle handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede, bl.a. at kørslen skal foregå så tæt til gadedøren som muligt. Da der alene er tale om minimumskrav til kørslen kan det enkelte trafikselskab vælge at tilbyde brugerne af ordningen en bedre service. Fx bliver det fra 31. oktober 2008 muligt for alle brugere af individuel handicapkørsel i hele Movias område at blive hentet og fulgt fra entredør til entredør.
Lars Barfoed