Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 18. september 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 5. september følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 490 (SOU Alm. del) stillet af Hanne Agersnap (SF).
Â
â€Ministeren bedes oplyse konsekvenserne af reduktionen i dagtilbuddenes Ã¥bningstid pÃ¥ det samlede arbejdsudbud, som følge af begrænsningen i forældrenes arbejdsudbud.â€
Svar:
Dagtilbudsloven er en rammelov, der giver kommunerne både en forpligtigelse men også frihedsgrader inden for de fastsatte rammer.
Et af formålene med tilbud efter dagtilbudsloven er at give familien fleksibilitet og valgmuligheder i forhold til forskellige typer af tilbud og tilskud, så familien så vidt muligt kan tilrettelægge familie- og arbejdsliv efter familiens behov og ønsker.
Det er indenfor bl.a. denne forpligtigelse i formÃ¥lsbestemmelsen og forsyningspligten op til kommunerne at fastlægge dagtilbudsstruktur, herunder Ã¥bningstiden i kommunens dagtilbud, sÃ¥ den sammen med kommunens tilskud og andre alderssvarende udbud af daginstitutioner og fritidsforanstaltninger for børn og unge tilgodeser familierne. Med dagtilbudsloven er det f.eks. blevet muligt at kombinere et tilskud til privat pasning med en plads i et dagtilbud for at give flere valgmuligheder for familier, der ikke kan fÃ¥ dækket pasningsbehovet inden for institutionernes eller dagplejens Ã¥bningstid. Â
Det er en kommunal forpligtigelse løbende at vurdere de lokale behov og tilpasse udbuddet til de lokale behov. Konstaterer kommunerne f.eks., at børnene tilbringer gennemsnitlig kortere tid i institutionerne, vil det være en lokal beslutning at tilpasse åbningstiden efter dette nye mønster.
Der er således ikke en entydig sammenhæng mellem den gennemsnitlige ugentlige åbningstid og arbejdsudbud.
 Â
Karen Jespersen