Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
8. september 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. august 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 477 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S)
Â
â€Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Ekstra Bladet den 11. juli 2008 "Kommuner skal hjælpe svage læsere" herunder svare pÃ¥ i hvilke love, bestemmelser og ankeafgørelser kan kommunerne læse, at ordblinde og andre borgere, der har vanskeligheder med at læse en tekst og skrive en ansøgning, skal kompenseres herfor i et sÃ¥dant omfang, at de har samme muligheder som andre borgere for at modtage de ydelser efter den sociale lovgivning, som Folketinget har ønsket, at de skal have adgang til?â€
Svar:
Ekstrabladets Artikel antages at knytte sig til Ankestyrelsens vedlagte principafgørelse A-9-08 udsendt den. 5. juli 2008.
Sagen drejer sig, som det fremgår, om en 18-årig mand, der af kommunen havde fået afslag på kontanthjælp. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg hjemviste sagen til kommunen til ny behandling og afgørelse.
Afgørelsen resumeres således af Ankestyrelsen:
â€En kommune burde have sikret sig, at der var nogen til at hjælpe en 18-Ã¥rig kontanthjælpsansøger, der var pÃ¥ specialskole, med at læse og besvare kommunens henvendelser. Ansøgeren havde fÃ¥et afslag pÃ¥ kontanthjælp pÃ¥ grund af manglende aflevering af nødvendig dokumentation og manglende underskrifter pÃ¥ diverse dokumenter.
Kommunen var forpligtet til at give den nødvendige vejledning og rÃ¥dgivning samt at oplyse sagen i et sÃ¥dant omfang, at der kunne træffes en korrekt afgørelse.â€
Af afgørelsen fremgår nærmere:
â€Beskæftigelsesudvalget
lagde vægt på, at ansøgeren som udgangspunkt havde pligt til at bidrage med
oplysninger, der var nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp der var ret til.
Endvidere lagde udvalget vægt på, at det var ansøgerens mor, der havde
kontaktet kommunen og ansøgt om kontanthjælp. I den forbindelse havde hun
oplyst, at ansøgeren var fyldt 18 år og var elev på en specialskole efter
serviceloven.
Udvalget lagde endelig vægt på, at kommunen var forpligtet til at give den
nødvendige vejledning og rådgivning samt oplyse sagen i et sådant omfang, at
der kunne træffes en korrekt afgørelse.
I den konkrete sag vurderede udvalget, at kommunen allerede efter første
samtale med moderen burde være opmærksom på, at ansøgeren måske havde behov for
særlig vejledning og hjælp i forbindelse med behandling af ansøgningen om
kontanthjælp.
Kommunen burde i det mindste have sikret sig, for eksempel ved at spørge eller
undersøge, om der var nogen, der ville hjælpe ansøgeren med at læse og besvare
kommunens henvendelser.â€
Ankestyrelsens afgørelse henviser til officialmaksimen og §§ 10 og 11 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Officialmaksimen eller undersøgelsesprincippet er et forvaltningsretligt princip, hvorefter det er myndigheden, der har ansvaret for, at en sag er tilstrækkeligt oplyst. Dette princip er på det sociale område udtrykkeligt lovfæstet i retssikkerhedslovens § 10.
I retssikkerhedslovens nævnte § 11 er fastsat, at myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp, de er berettiget til.
Om vejledningspligt gælder efter forvaltningslovens § 7 for alle dele af den offentlige forvaltning, at en forvaltningsmyndighed i fornødent omfang skal yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål på myndighedens område.
På det sociale område er fastsat i retssikkerhedslovens § 5, at kommunen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning.
Ankestyrelsens afgørelse A-9-08 ses efter Ankestyrelsens opfattelse som udtryk for den retsopfattelse, at i tilfælde, hvor en kommune er vidende om forhold hos en borger, herunder et kommunikationshandicap, der kan pege i retning af et særligt behov for vejledning, bør kommunen efter omstændighederne på eget initiativ vejlede borgeren.
Efter Ankestyrelsens praksis kan manglende eller mangelfuld vejledning betyde, at der må træffes en ny afgørelse, der retter op på den manglende eller forkerte vejledning, således at en borger skal stilles, som om der fra begyndelsen var givet korrekt vejledning.
Af afgørelser vedrørende vejledningspligt kan henvises til bl.a. Ankestyrelsens principafgørelser B-1-89, P-7-02, B-2-02 og C-44-06. I de første to af de nævnte afgørelser fandt Ankestyrelsen efter en konkret vurdering, at kommunen havde tilsidesat sin oplysningspligt, mens det ikke var tilfældet i de to sidste sager.
Folketingets ombudsmand har udtalt sig om en kommunes vejledningspligt i en konkret sag om en person, der på grund af ordblindhed havde svært ved at læse kommunens afgørelser m.v., og som derfor havde fået hjælp af kommunen til at udforme en klage. Der henvises til FOB 2002.340.
Â
Praksis er beskrevet i punkterne 43-48 og 451-453 i Velfærdsministeriets vejledning nr. 73 af 3. oktober 2006 om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Karen Jespersen
Bilag vedlagt: Ankestyrelsens principafgørelse A-9-08
|
|