Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

DHO/ J.nr. 2008-6103

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 13. september 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. august 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 467 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 467:

 

”Vil ministeren redegøre for, hvorfor forældremyndighedsindehaveren først har mulighed for at få en beskikket advokat, når en tvangsanbringelse overvejes eller foretages, og ikke har mulighed for at få uvildig rådgivning tidligere i forløbet?”

 

 

Svar:

 

Efter servicelovens § 75 skal kommunalbestyrelsen tilbyde forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt 15 år, gratis advokatbistand under en sag om gennemførsel af tvangsmæssige foranstaltninger mv. efter en række af servicelovens bestemmelser om særlig støtte til børn og unge, herunder § 58, der omhandler anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet uden samtykke.

 

Gratis advokatbistand er først og fremmest tænkt som støtte til forældremyndighedsindehaveren i forbindelse med mødet i børn og unge-udvalget, således at det sikres, at forældrene får tilstrækkelig adgang til at gøre indsigelse med hensyn til sagens faktiske og retlige omstændigheder, inden der træffes afgørelse om tvangsmæssige foranstaltninger. Retten til gratis advokatbistand omfatter derfor ikke situationer, hvor der endnu ikke er berammet møde i børn og unge-udvalget, eller hvor kommunalbestyrelsen fortsat arbejder med forældremyndighedens indehaver på at finde en løsning og således endnu ikke har træffet beslutning om at beramme et møde i børn og unge-udvalget.

 

Barnets eller den unges vanskeligheder skal så vidt muligt løses i samarbejde med familien og med dennes medvirken. Årsagen til, at der alene er adgang til gratis advokatbistand under sagens behandling ved børn og unge-udvalget, er dels at undgå at hæve konfliktniveauet, som inddragelsen af en advokat kan medføre, og dels at advokatens rolle er at give juridiske bistand i forbindelse med sagens behandling.

 

Da der er krav om samtykke, medmindre der er grundlag for en tvangsmæssig foranstaltning, kan forældremyndighedsindehaveren på ethvert tidspunkt tilbagekalde samtykket. Hvis kommunen fastholder, at der skal ske anbringelse, vil sagen blive forelagt børn og unge-udvalget, og forældremyndighedsindehaveren har da på dette tidspunkt ret til advokatbistand.

 

Forældre kan dog have behov for anden rådgivning, end hvad en advokat kan give. På ethvert tidspunkt under sagens behandling kan forældrene medbringe en bisidder til møderne med kommunen. Derudover findes der forskellige interesseorganisationer og retshjælpsorganisationer, der kan støtte og rådgive forældre, som har eller er i risiko for at få deres børn anbragte, herunder blandt andet FBU ForældreLANDSforeningen, Københavns Retshjælp og SR-Bistand.

 

 

Karen Jespersen

 

 

/ Nina Eg Hansen