Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

LHN/ J.nr. 2008-5985

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 9. september 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. august 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 461 (SOU Alm. del), stillet af Lennart Damsbo-Andersen (S).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 461:

 

”Ministeren bedes redegøre for om beskrivelsen i borgerhenvendelsen, jf. alm. del bilag 369, er korrekt med henblik på de forskellige satsordninger, regelsæt samt administrationen af lovgivningen før og efter kommunalreformen, herunder om brevets udlægning af ændringen i førtidspensionisters vilkår siden VK-regeringens tiltrædelse i 2001, er korrekt?”

 

 

Svar:

 

Det er korrekt, at der er gennemført økonomiske forbedringer for modtagere af almindelig og forhøjet almindelig førtidspension, som er de pensionister i det gamle system, der havde de laveste ydelser.

 

Der er dog også gennemført forbedringer, som er til gavn for modtagere af mellemste førtidspension. Det gælder for eksempel det udvidede helbredstillæg, som giver ret til dækning af udgifter til tandproteser, briller og fodbehandling.

 

Som følge af kommunereformen har kommunerne foretaget en harmonisering af serviceniveauet i de sammenlagte kommuner. Det betyder, at nogle borgere over tid har kunnet opleve ændringer i forhold til den tidligere tilbudte service.

 

Der er fortsat mulighed for at få økonomisk hjælp til dækning af tandlægeudgifter. Selvom sygesikringen ikke måtte give tilskud til en bestemt behandling, kan kommunen bevillige et personligt tillæg, hvis behandlingen er nødvendig, og pensionisten er i en økonomisk vanskelig situation.

 

Hvis den enkelte borger ikke er tilfreds med kommunens afgørelse, herunder den begrundelse, der er givet for et afslag på en ydelse om for eksempel personligt tillæg til tandbehandling, kan borgeren klage over afgørelsen.

 

Endelig giver H. B. udtryk for, at hun finder det urimeligt, at det alene er de nye førtidspensionister, der kan modtage merudgiftsydelse. Hertil skal jeg bemærke, at førtidspensionister på den gamle ordning i stedet for merudgiftsydelsen har mulighed for at modtage varmetillæg, helbredstillæg, personligt tillæg og boligydelse, som er mere fordelagtig end boligsikring, der ydes til de nye førtidspensionister. Det er altså vanskeligt at sammenligne de økonomiske forhold på tværs af de to regelsæt. 

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Bent Nielsen