Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

HTH/ J.nr. 2008-5789

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 8. oktober 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. august 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 456 (SOU Alm. del), stillet af Marianne Jelved (RV).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 456:

 

”Velfærdsministeren bedes oplyse hvorledes uafhængig formidling af viden på ældreområdet varetages i vore nærmeste nabolande, f.eks. Sverige, Norge, Nederlandene og Tyskland, samt hvorledes denne videnformidling finansieres.”

 

 

Svar:

 

Vidensformidling på ældreområdet kan antage mange organisatoriske former såvel nationalt som internationalt alt efter indgangsvinklen til vidensformidlingen. Vidensformidling på ældreområdet kan således berøre en lang række mere eller mindre specialiserede områder og professioner, fx indenfor sundhedsområdet, økonomiske forhold, demografiske og boligmæssige forhold samt sociale forhold m.v., samt mere eller mindre specifikke tilgange til fx demens, forebyggelse, konkrete pensionsforhold osv.

 

Vidensformidling på ældreområdet, såvel i Danmark som internationalt, er typisk specialiseret i forhold til forskningsområder, fx i forhold til gerontologi, forebyggelse m.v. og andre sundhedsspecifikke områder, som er forsknings- og udviklingsmæssigt forankret i forhold til universiteter og universitetshospitaler. Vidensformidling kan også være forankret i en række forskellige organisationer, som hver med deres udgangspunkt formidler viden om ældres forhold og livsvilkår, fx i forhold til arbejds- og pensionsforhold. Endelig er der både i Danmark og en række andre lande, institutioner m.v., som formidler generel viden om ældres forhold.

 

Således har vi også i Danmark en række vidensformidlere på ældreområdet af generel karakter. Bl.a. kan nævnes Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), ÆldreForum, Servicestyrelsen og Videnscenter for Ældre. Desuden foregår vidensformidling via universitets- og forskningsmiljøerne.   

 

Til brug for besvarelsen har Velfærdsministeriet rettet henvendelse til Tyskland, Norge, Sverige og Nederlandene. Der er modtaget oplysninger fra Tyskland og Norge. Der er ikke modtaget oplysninger fra Sverige og Nederlandene. I denne besvarelse er der dog for fuldstændighedens skyld medtaget oplysninger vedr. Sverige bl.a. baseret på oplysninger fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

 

I bilag 1 er oplysningerne om en række institutioner i de tre lande, som formidler generel viden om ældres forhold, gengivet i skemaform.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Jakob Krogh

 

  

 


Bilag 1

Land

Formidler viden på ældreområdet

Finansiering

Tyskland

Bundesarbeitgemeinschaft der Senioren-Organisationen (BAGSO). BAGSO er en sammenslutning af 11 ældreorganisationer. BAGSO er organiseret som en medlemsorganisation med ca. 100 lokale organisationer og omkring 13 millioner medlemmer. BAGSO har status som en non-profit organisation og er ledet af en vejledende bestyrelse bestående af medlemmer fra BAGSO´s medlemsorganisationer.

 

Deutsches Zentrum für Altersfragen (DZA). DZA er en videnskabelig forskningsinstitution, som har til formål bl.a. at øge viden omkring ældres livsvilkår og livssituation, samt udbrede denne viden. Bl.a. driver DZA et bibliotek med vægt på forskning omkring gerontologi og demografisk udvikling samt et tilknyttet informations- og statistiksystem (GeroStat).

BAGSO er dels finansieret via en række konkrete projektfinansieringer fra både offentlig og private kilder, dels via centrale føderale bevillinger, samt for en mindre del via kontingent fra medlemmerne.

 

 

 

 

 

 

DZA er finansieret af det tyske Ministerium for Familieaffære, seniorborgere, kvinder og ungdom (BMFSFJ) samt gennem bl.a. projektfinansiering hos andre offentlige og private institutioner og organisationer.

 

Norge

Statens Seniorråd (SSR) er et rådgivende organ for de centrale myndigheder i spørgsmål som vedrører seniorpolitik (defineret som personer over 50 år). Rådet hører administrativt under det norske Arbeids- og inkluderingsdepartement. Rådet består af 12 medlemmer, som udnævnes for en 4-årig periode af gangen.

 

Senter for Seniorpolitikk (SSP) har til formål at stimulere og udvikle god seniorpolitik i private og offentlige virksomheder, bl.a. gennem samarbejde med myndigheder og de arbejdsfaglige organisationer. Centeret støtter og initierer ligeledes forskning indenfor formålet.

 

NOVA er en samfundsvidenskabelig forskningsinstitution, som med vægt på velfærdsforskning, ligeledes ser på bl.a. ældres livsvilkår og sociale forhold. NOVA er organisatorisk et statsligt socialforskningsinstitut.

 

 

Norsk pensjonistforbund (NPF) er en central pensionistorganisation med lokalafdelinger i de fleste norske kommuner. NPF har til formål at følge og overvåge samfundsudviklingen og skabe debat om spørgsmål som har interesse for pensionister (omfatter bl.a. folkepensionister og førtidspensionister).

SSR finansieres af Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

 

 

 

 

 

 

 

 

SSP er finansieret gennem årlige bevillinger fra Arbeids- og inkluderingsdepartement.

 

 

 

 

 

 

NOVA er finansieret gennem grundbevillinger fra det norske Kunnskabsdepartementet, samt via eksterne projektrelaterede bevilling og andre indtægter relateret til konkrete bestillingsopgaver.

 

NPF får driftsstøtte via det norske statsbudget.

Sverige

I Sverige formidles central viden på ældreområdet bl.a. gennem Aging Research Centre (ARC), Äldrecentrum og Äldreforskningens hus.

 

ARC er et tværvidenskabeligt forskningscenter som samarbejder med bl.a. Stockholms Universitet og Karolinska Sygehuset. Centeret har fokus på forskning i bl.a. ældres vilkår og sygdomme hos ældre. Centeret er samlokaliseret med bl.a. Äldrecentrum og Stockholm läns demenscenter under den fælles betegnelse, Äldreforskningens hus. Äldrecentrum udgiver bl.a. et tidsskrift.

Såvel ARC som Äldreforskningens hus og Äldrecentrum finansieres gennem bl.a. grundbevillinger fra det svenske forskningsråd og Stockholms län, samt midler fra flere kommuner i lokalområdet.

Note: Oplysninger vedr. Tyskland og Norge er baseret på oplysninger fra de pågældende lande. Oplysninger vedr. Sverige er baseret på oplysninger fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og internetbaseret søgning.