Svar på spørgsmål 429 (Alm. del):
I brev af 17. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 429:
â€Kan ministeren bekræfte, at timeantallet endvidere sættes ned til minimumstimeantal, og at konsekvensen heraf er, at børn der har indlæringsvanskeligheder dermed fÃ¥r færre undervisningstimer end normalt begavede børn. Og hvad agter ministeren i givet fald at gøre ved denne udvikling?â€
Svar:
Spørgsmålet om, hvorvidt en kommune kan tildele specialklasser færre timer end normalklasser på samme klassetrin, men uden at gå under det fastsatte minimumstimetal, må afgøres ud fra almindelige forvaltningsretlige lighedsbetragtninger.
Såfremt kommunen ønsker at tildele specialklasserne færre timer end normalklasserne på samme klassetrin, må der derfor være særlige og saglige grunde for særbehandlingen. Det kunne fx være, at specialklasserne har fået tildelt en væsentlig større lærernormering end normalklasserne på samme klassetrin.
Som det fremgÃ¥r af mit svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 425, har jeg ikke mulighed for at tage stilling til konkrete sager pÃ¥ folkeskoleomrÃ¥det. Det gælder ogsÃ¥ sager om tildeling af timer til specialklasser og normalklasser.    Â
Jeg skal i denne forbindelse gøre opmærksom på, at kommunernes virksomhed på folkeskoleområdet er omfattet af det almindelige tilsyn med kommunalforvaltningen.
Det kommunale tilsyn, der i første instans varetages af den regionale statsforvaltning, fører tilsyn med kommunernes overholdelse af lovgivningen, herunder de almindelige forvaltningsretlige lighedsbetragtninger. Tilsynet i anden instans udøves af velfærdsministeren.