Folketingets Socialudvalg

Christiansborg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svar på spørgsmål 427 (Alm. del):                                                                          27-06-2008

I brev af 17. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 427:

”Hvad vil ministeren gøre for at stramme yderligere op på området, så det bliver undersøgt og afklaret, om der er tale om et handicap.”

 

Svar:

Det fremgår af folkeskolelovens § 12, stk. 2, at henvisning til specialundervisning, som ikke er af foreløbig karakter, sker efter pædagogisk-psykolo-gisk rådgivning og efter samråd med eleven og forældrene.

 

De nærmere regler om fremgangsmåden ved iværksættelse af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand er fastsat i kapitel 2 i bekendtgørelse nr. 1373 af 15. december 2005 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.

 

Det fremgår af bekendtgørelsens § 3, stk. 1, at hvis det må antages, at en elev har særlige undervisningsbehov, som ikke kan opfyldes inden for rammerne af den almindelige undervisning, eller hvis elevens skolesituation i øvrigt giver anledning til alvorlig bekymring, indstilles eleven til en pædagogisk-psykologisk vurdering.

 

Indstilling afgives af klasselæreren, eventuelt på initiativ af elevens øvrige lærere eller andre af skolens medarbejdere med tilknytning til eleven. Indstilling kan også afgives af den kommunale sundhedstjeneste, hvis denne har kendskab til psykiske, fysiske, sproglige eller sensoriske funktionsvanskeligheder hos eleven, som giver grund til at formode, at eleven har behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.

 

Indstillingen afgives gennem skolens leder og efter samråd med forældrene og eleven.

 

Jeg vil også gøre opmærksom på, at det er fastsat i bekendtgørelsens § 3, stk. 3, at forældrene eller eleven kan anmode om en pædagogisk-psykologisk vurdering.

 

Det er skolelederen, som træffer beslutning om iværksættelse af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Skolelederens afgørelse kan indbringes for kommunalbestyrelsen, jf. folkeskolelovens § 51, stk. 1.


Kommunalbestyrelsens afgørelse kan ikke indbringes for en højere administrativ myndighed, jf. folkeskolelovens § 51, stk. 2. Der er dog mulighed for, at forældre kan indbringe nogle af kommunalbestyrelsens afgørelser for Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, jf. folkeskolens § 51, stk. 3-5.

 

Forældrene har mulighed for at indbringe følgende afgørelser for klagenævnet:

–        Kommunalbestyrelsens afgørelser om henvisning eller afslag pÃ¥ henvisning til specialundervisning ved RegionsrÃ¥dets foranstaltning, jf. folkeskolelovens § 21, stk. 1.

–        Kommunalbestyrelsens afgørelser om tilbagekaldelse af en henvisning til en regional foranstaltning.

–        Kommunalbestyrelsens afgørelser om henvisning, afslag pÃ¥ henvisning eller tilbagekaldelse af henvisning af elever til kommunale specialskoler eller til kommunale specialklasser.

–        Kommunalbestyrelsens afgørelser om det nærmere indhold af foranstaltningen pÃ¥ kommunale specialskoler eller i kommunale specialklasser.

–        Kommunalbestyrelsens afgørelser om henvisning, afslag pÃ¥ henvisning eller tilbagekaldelse af henvisning vedrørende elever, hvis undervisning kun kan gennemføres med støtte i den overvejende del af undervisningstiden.

–        Kommunalbestyrelsens afgørelser om det nærmere indhold af foranstaltningen til elever, hvis undervisning kun kan gennemføres med støtte i den overvejende del af undervisningstiden.

 

Jeg finder, at de forannævnte bestemmelser giver tilstrækkelig sikkerhed for, at elever, der har behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, bliver henvist til en pædagogisk-psykologisk vurdering. 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder