Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

SSC/ J.nr. 2008-4019

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 26. juni 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10. juni 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 416 (SOU Alm. del), stillet efter ønske fra Anita Knakkergaard (DF).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 416:

 

”I forlængelse af ministerens svar af 29. maj 2008 på alm. del - spm 389 bedes ministeren oplyse, om ministeren mener, at ældre bør give samme pris for frostmad udbragt en gang ugentligt som for varm mad, der udbringes hver dag, jf. at der kun er transportudgifter en gang ugentligt vedrørende frostmad, mens der for varm mad er transportudgifter hver dag.”

 

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at der i den nuværende lovgivning ikke er hjemmel til, at kommunerne må have selvstændige ydelseskategorier baseret på produktionsform og udbringning af kølemad og varmholdt mad.

 

Endvidere kan jeg oplyse, at hvis madserviceordningen ikke er tilrettelagt ved udbud, vil borgerens egenbetaling for madservice blive beregnet ud fra en kalkulation af de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved den kommunale leverandørvirksomhed af madservice.  Kommunalbestyrelsen skal ved fastsættelsen af borgerens betaling medregne alle faktiske udgifter, der er forbundet med at producere og levere madserviceydelsen. De faktiske udgifter inkluderer transportomkostningerne. Kommunen kan nedbringe modtagernes egenbetaling, ved at træffe beslutning om et fast tilskud.

 

Jeg har noteret mig dit spørgsmål som et konstruktivt forslag, som Velfærdsministeriet vil tage med i overvejelserne, når der i efteråret 2008 vil blive set på justeringer i organiseringen af madområdet i forlængelse af regeringens løfte om at skabe adgang for flere leverandører af madservice i 2008, og det kan også indgå som led i overvejelserne om afbureaukratisering på ældreområdet. Forslaget om, at det skal være muligt for kommunerne at differentiere priserne på madservice afhængig af produktions- og udbringningsform vil medføre, at prisen i højere grad vil afspejle de reelle omkostninger forbundet med produktion og udbringning af madservice. Dette vil alt andet lige ved et uændret tilskud kunne føre til stigende priser på varmholdt mad i de kommuner, hvor denne pris før var baseret på køle/frostmad, og omvendt faldende priser på køle/frostmad i de kommuner, hvor prisen før var baseret på varmholdt mad.

 

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Jakob Krogh