Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

IAM/ J.nr. 2008-3782

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 26. juni 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 404 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian H. Hansen (DF)

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 404:

 

”Ministeren bedes venligst kommentere vedlagte artikel fra Socialpædagogen nr. 10, hvor Gitte Bach Andersen blandt andet udtaler sig om konceptet RUGO, en grunduddannelse for plejefamilier som er udviklet og afprøvet, og som hun mener, bør anvendes af alle kommuner.”

 

 

Svar:

 

Når jeg læser artiklen, der beskriver Gitte Bach Andersens oplevelser som plejemor gennem mange år, bekræftes jeg i, hvor vigtigt det er, at mennesker, der tager imod plejebørn, har et stort engagement og en stærk familie bag sig. Børn der anbringes har ofte en vanskelig baggrund med sig, som giver udslag på forskellig vis. Det er derfor vigtigt, at kommunen, der anbringer barnet, finder en anbringelsesform og det anbringelsessted, der matcher det enkelte barns behov.

 

Ønsker man at blive plejefamilie, er det vigtigt at være kvalificeret til at løfte opgaven. Det er vigtigt at have indsigt i, hvad det vil sige at modtage børn, der ofte har levet et utrygt og udsat liv, ligesom det er vigtigt at have viden om betydningen af forældresamarbejdet og samarbejdet med de relevante myndigheder.

 

Lovforslaget, som blev vedtaget den 12. juni 2008, er med til at give plejefamilieområdet et løft i forhold til at give plejeforældre de nødvendige kompetencer. Familier, som ønsker at blive plejefamilie, skal nu have minimum fire hele kursusdage i at være plejefamilie. Da plejeforældrene skal kunne modtage børn med forskellige problemer, vil det være op til kommunen at tilpasse kurserne, så de modsvarer behovet blandt plejefamilierne, ligesom det er op til kommunen at sikre plejefamiliernes kompetencer i forhold til at modtage et konkret barn.

 

De nuværende kurser indeholder de samme temaer som RUGO, som i øvrigt er udviklet med midler fra Velfærdsministeriet. Det er dog op til kommunerne selv at vælge det konkrete uddannelseskoncept.

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Nina Eg Hansen