Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 11. juni 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 395 (SOU Alm. del) stillet af Anne Baastrup (SF).
Â
â€Ministeren bedes kommentere rapporten 'Tilbudsportalen - Er der plads til forbedringer?' fra NoKS - herunder de konkrete forslag til ændringer, jf. SOU alm. del - bilag 257.â€
Svar:
Tilbudsportalen.dk er udviklet som en støttefunktion til kommunerne som følge af kommunalreformen og er en offentlig tilgængelig portal, hvor mynÂdigheder og øvrige interesserede kan søge og sammenligne kommunale, regionale og private tilbud pÃ¥ det sociale omrÃ¥de. Tilbud efter Serviceloven skal være registreret i Tilbudsportalen for, at en kommune mÃ¥ visitere til det.
FormÃ¥let med Tilbudsportalen er først og fremmest at styrke overblikket og forbedre planlægningsgrundlaget for tilbud pÃ¥ det sociale omrÃ¥de. Den priÂmære mÃ¥lgruppe er kommunerne, som skal kunne søge oplysninger om de sociale tilbud til brug for planlægning og sagsbehandling.
Status
Tilbudsportalen blev implementeret 1. april 2007. Ét Ã¥r efter implementering indeholder portalen nu over 4.000 registrerede leverandører pÃ¥ det sociale omrÃ¥de, og disse er registreret med ca. 7.000 ydelser. Der er ca. 40.000 opslag i portalen om dagen fordelt pÃ¥ ca. 3.000 unikke brugere om ugen. Leverandørerne og kommunerne har ydet en stor indsats for at fÃ¥ registreÂringerne pÃ¥ plads. Tilbudsportalen er pr. 1. juli 2007 udvidet med oplysninger om plejehjem og plejeboliger.
Kvaliteten af oplysningerne er nu sÃ¥ god, at Tilbudsportalen i nogle tilÂfælde er mere opdateret end Danmarks Statistik, hvorfor der ogsÃ¥ er etableÂret et samarbejde mellem Tilbudsportalen og Danmarks Statistiks sociale ressourcetælling, sÃ¥ledes at en række indberetninger kan erstattes. HerudÂover bidrages til kvalitetssikringen af andre offentlige registre, som f.eks. CVR og Brugerinformation.dk.
Kritik
Der har siden Tilbudsportalens offentliggørelse været kritik af portalen fra forskellige sider, herunder i NoKS’s (Netværk om Konsekvenserne af StrukÂturreformen pÃ¥ Social- og UddannelsesomrÃ¥det) rapport om emnet, fra bruÂgere af portalen og i Velfærdsministeriet og Servicestyrelsens egne løbende overvejelser om forbedringsmuligheder. Kritikken vedrører især spørgsmÃ¥l om korrekte og opdaterede oplysninger, for brede mÃ¥lgrupper, brugen af begreber, skelnen mellem hoved- og delÂydelser og brugergrænsefladen.
Kvalitetssikring og videreudvikling
Som led i den løbende drift og videreudvikling af Tilbudsportalen, som er et førstegenerationsværktøj, sker der en kvalitetssikring af de mange registreÂringer (pt. indeholder portalen ca. 800.000 oplysninger), og der gennemføres brugervurderinger mv. for at sikre, at portalen imødekommer brugernes beÂhov. Brugerundersøgelser gennemført sommeren 2007 og forÃ¥ret 2008 viÂser, at sagsbehandlere i vid udstrækning er tilfredse med portalen, men der er stadig en række ønsker og uhensigtsmæssigheder.
I august 2007 blev der investeret yderligere ressourcer i forhold til den lovÂfæstede stikprøvekontrol af oplysningerne. Dette har resulteret i en række indsatsomrÃ¥der, hvor der systematisk gennemføres søgninger og efterfølÂgende rettes henvendelse til leverandørerne om fundne fejl. Fokus for det næste Ã¥r bliver at videreudvikle portalen samt sikre stadig forbedring af kvaliteten af oplysninger om det enkelte tilbud. ServicestyrelÂsen, som administrerer portalen, opdaterer juni 2008 portalen pÃ¥ en række omrÃ¥der.
Sagsbehandlere, borgere, organisationer og andre brugere af TilbudsportaÂlen opfordres i øvrigt til at rette henvendelse med evt. kritik og forslag til forÂbedringsmuligheder, herunder vedr. ukorrekte eller uopdaterede oplysninÂger, til Servicestyrelsen.
Korrekte og opdaterede oplysninger
Det er helt centralt for sagsbehandlere og borgere, at de sociale tilbud beÂskriver deres tilbud korrekt, og at oplysningerne er opdaterede, sÃ¥ borgeren kan fÃ¥ det relevante tilbud.
Der kan være fejl i Tilbudsportalen som følge af, at leverandør eller myndigÂhed ikke har indberettet opdaterede oplysninger eller ikke er præcise pÃ¥, hvilke mÃ¥lgrupper et tilbud retter sig mod. Alle myndigheder pÃ¥ omrÃ¥det er i januar 2008 blevet kontaktet og gjort opmærksom pÃ¥, at det er den enkelte kommune eller region, der er ansvarlig for at sikre, at oplysninger i Âportalen er i overensstemmelse med de faktiske forhold.
De fleste ukorrekte oplysninger er nu rettet, og der arbejdes løbende med modeller, som skal sikre, at oplysningerne er korrekte og opdaterede. For sÃ¥ vidt angÃ¥r den lille gruppe af tilbud, som trods vejledning og henstillinger endnu ikke er registeret korrekt, er de ansvarlige myndigheder blevet orienÂteret om de forkerte registreringer.
MÃ¥lgrupper
Der har i udviklingen af Tilbudsportalen været lagt et stort arbejde i begrebsÂudvikling med henblik pÃ¥ udvikling af et fælles begrebsapparat, herunder vedr. leverandørens mÃ¥lgruppe, som gør det muligt at sammenligne oplysÂninger om de sociale tilbuds profil. Da den primære mÃ¥lgruppe for portalen er kommunerne, er det hensigtsmæssigt, som det ogsÃ¥ er tilfældet, at de anvendte begreber ligger indenfor den faglighed, som sagsbehandlerne har.
Begreber
Der eksisterede ikke et etableret begrebsapparat for den del af det sociale omrÃ¥de, som Tilbudsportalen omhandler. Der har derfor gennem 2 Ã¥r foreÂgÃ¥et et omfattende terminologiarbejde med en høringsproces for de beÂrørte parter. Generelt er det nye begrebsapparat i portalen blevet modtaÂget meget positivt.
Hoved- og delydelser
Der har været en udfordring i forhold til at sikre, at de sociale tilbud beskriver deres tilbud korrekt. Det er sÃ¥ledes vigtigt, at de sociale tilbud er præcise omkring, dels hvilke mÃ¥lgrupper de retter sig til, og dels hvilke hoved- og delydelser de tilbyder. De fleste tilbud er nu rettet, og der sker en løbende kvalitetssikring af de indberettede oplysninger. Fra 1/10 til 18/12 2007 blev samtlige § 107 og 108-tilbud (midlertidige og længerevarende botilbud) f.eks. gennemgÃ¥et for at sikre korrekt angivelse af hoved- og delÂydelser.
Brugergrænseflade
Der identificeres løbende forbedringsmuligheder af brugergrænsefladen, som i varierende grad er ved at blive implementeret i det omfang og tempo, som der skaffes finansiering hertil. Der er f.eks. indarbejdet mulighed for grafisk kortsøgning via googlemaps, genveje til en række tilbudstyper og mulighed for at designe egne leverandørlister ud fra nærmere definerede kriterier.
Karen Jespersen