Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

BBE/ J.nr. 2007-4371

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 11. juni 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 392 (SOU Alm. del) stillet af Özlem Sara Cekic (SF).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 392:

 

”Kan ministeren bekræfte, at en driftskommune for et § 110-tilbud ikke kan indrette et system, der indebærer muligheden for overførsel af økonomiske midler i løbet af året fra § 110-tilbuddet til andre former for tilbud med det resultat, at statsrefusionen på området kan komme til at dække andre aktiviteter end de, der hører til § 110-tilbuddet?”

 

 

Svar:

Som følge af § 174, stk. 3 i lov om social service skal kommunalbestyrelsen fastsætte en takst for kommunale tilbud. Driftskommunen for et § 110-tilbud skal fastsætte en takst for tilbuddet på baggrund af alle tilbuddets gennemsnitlige, langsigtede omkostninger samt visse særlige omkostninger for forsorgshjem, jf. § 3, stk. 3 i bekendtgørelse om omkostningsbaserede takster for kommunale tilbud. Kommunen (betalingskommunen), hvis borgere opholder sig på forsorgshjemmet, skal betale den fastsatte takst og kan hjemtage 50 pct. i statsrefusion af de faktisk afholdte udgifter.

 

Hvis det er muligt for en driftskommune i løbet af året at overføre økonomiske midler fra § 110-tilbuddet til andre former for tilbud, må det betyde, at den takst, betalingskommunerne betaler, er fastsat for højt i forhold til de gennemsnitlige langsigtede omkostninger for tilbuddet. Et sådant overskud skal, jf. bekendtgørelse om omkostningsbaserede takster for kommunale tilbud, indregnes i taksten for tilbuddet i form af en reduktion af taksten. Betalingskommunerne vil således betale en lavere takst for tilbuddet og som følge heraf hjemtage en mindre statsrefusion. Set over en årrække vil statsrefusionen dermed kun dække aktiviteter hørende til § 110-tilbuddet.  

 

Jeg kan derfor bekræfte, at driftskommunen for et § 110-tilbud ikke kan indrette et system, hvor der sker en overførsel af økonomiske midler fra § 110-tilbuddet til andre former for tilbud med det resultat, at statsrefusionen dækker andre aktiviteter, end de der hører til tilbuddet.

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Birgitte Olesen