Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 29. maj 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 389 (SOU Alm. del).
Â
â€Hvad agter ministeren at gøre ved de stigende madpriser for ældre, der fÃ¥r leveret mad fra kommunen, og er det rimeligt, at man i Aalborg, hvor hovedret med biret i 2006 kostede kr. 35,50, nu fremover skal betale kr. 45,50? Aalborg Kommune begrunder ifølge en artikel i Nordjyske Stiftstidende den 20. maj 2008 primært prisstigningen med, at rÃ¥varer og udbringning er blevet dyrere. Hvordan ser stigningen i de kommunale madpriser for ældre ud pÃ¥ landsplan i de seneste tre Ã¥r?â€
Svar:
Det er jf. serviceloven kommunalbestyrelsens ansvar at tilrettelægge madserviceområdet og visitere borgere hertil. Visitationen til denne ydelse skal foretages efter en konkret behovsvurdering af den pågældende borger.
Forskelle på kommunernes priser på madordninger til de ældre dækker dels over lokale forskelle i tilbuddet, herunder forskellige lokale vilkår for tilrettelæggelse, og hvor effektivt kommunerne har organiseret madområdet. Dels er der forskelle i kommunalbestyrelsernes politiske prioritering af, hvor meget den enkelte kommune beslutter at give i tilskud til madordningerne.
Kommunerne har i forhold til niveauet for egenbetalingen for den enkelte ældre en række muligheder for at hjælpe, hvis kommunalbestyrelsen mener, at prisen, som borgerne skal betale, er for høj. Kommunerne kan dels vælge at give et generelt tilskud til madordningen, dels kan kommunerne give personlige tillæg efter en konkret og individuel vurdering.
Det er således kommunalbestyrelsen i Aalborg Kommune, der politisk skal stå inde for rimeligheden i den konkrete beslutning, men jeg kan generelt oplyse, at det selvfølgelig er op til kommunerne at sikre, at de borgere, der er visiteret til de kommunale madserviceordninger, også har råd til at benytte sig af tilbuddene.
Med hensyn til spørgsmålet om ændringer i de kommunale madpriser på landsplan de seneste tre år må der tages visse forbehold på grund af kommunesammenlægninger som led i kommunalreformen. På samme måde skal der tages højde for, at Aalborg kommune er en sammenlægningskommune. Med dette forbehold for sammenligneligheden er priserne for madservice med udbringning i nedenstående tabel opgjort for perioden 2003-2008. Desuden er forbrugerprisindekset for fødevarer og varetransport angivet for samme periode.
Som led i at understøtte udviklingen af området og bidrage til erfaringsudveksling mellem kommunerne er Velfærdsministeriet og KL i samarbejde ved at foretage en kortlægning bl.a. af priserne på madserviceområdet. Kortlægningen vil i de kommende år kunne danne grundlag for de enkelte kommuners sammenligning med 2008-niveauet – og med andre kommuners prisniveauer og organisering.
Karen Jespersen