Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 11. juni 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 380 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet af Line Barfod (EL).
Â
â€Ministeren bedes oplyse, om en lægekonsulent mÃ¥ sidde som medlem af det kommunale forum, der afgør, om en borger kan bevilges førtidspension.â€
Svar:
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 17, stk. 1, at kommunalbestyrelsen ikke kan behandle sager om hjælp til enkeltpersoner. Kommunalbestyrelsen beslutter derimod efter lovens § 17, stk. 2, hvilke udvalg sammensat af kommunalbestyrelsesmedlemmer, der skal behandle sager om hjælp til enkeltpersoner. Kommunalbestyrelsen har endvidere mulighed for at delegere beslutningskompetencen i sådanne sager, herunder i sager om tilkendelse af førtidspension, til forvaltningen.
Bestemmelsen i § 29, stk.2, litra a, i lov om kommunernes styrelse udelukker imidlertid medlemskab af et stående udvalg for ansatte, der overfor udvalget er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et forvaltningsområde, og disses stedfortrædere, hvorved forstås tjenestegrenchefer inden for de sagsområder, der er underlagt udvalget, og disses stedfortrædere. Medlemskab af et stående udvalg er endvidere efter lovens § 29, stk. 2, litra b, udelukket for ansatte, der i øvrigt har ledende administrative funktioner inden for et forvaltningsområde, der henhører under udvalget. Om en ansat har ledende administrative funktioner, der efter § 29, stk. 2, litra b, udelukker medlemskab af udvalget, beror på en konkret vurdering af indholdet af den pågældendes funktion. Det afgørende vil typisk være, om den ansatte har et dagligt ledelsesansvar, og selvstændigt leder et personale. Tilsvarende bestemmer lovens § 29, stk. 5, litra a, at ingen, der lever i ægteskab eller i et forhold, der kan sidestilles med ægteskab, med en person, der er ansat af kommunalbestyrelsen, kan være medlem af et stående udvalg, hvis den ansatte i medfør af stk. 2, litra a, er udelukket fra medlemskab af udvalget.
En kommunalt ansat lægekonsulent vil således efter omstændighederne kunne være udelukket fra medlemskab af et stående udvalg, herunder det kommunale udvalg, der efter retssikkerhedslovens § 17, stk. 2, behandler sager om hjælp til enkeltpersoner.
Hvis kommunalbestyrelsen vælger at delegere beslutningskompetencen til forvaltningen, er det op til den enkelte kommunalbestyrelse at fastlægge de nærmere betingelser for delegationen. Det gælder både spørgsmålet, om der for eksempel skal nedsættes et pensionsteam, og om særligt sagkyndige, herunder kommunens lægekonsulent kan deltage, når der træffes afgørelse om tilkendelse af førtidspension. Delegation af beslutningskompetence forudsætter i øvrigt efter forvaltningsretten, at den, der delegeres til, er kompetent, det vil sige har den nødvendige og tilstrækkelige faglige kompetence til at træffe afgørelse.
Lægekonsulenten er i øvrigt ligesom andre ansatte i kommunen omfattet af forvaltningslovens almindelige regler om habilitet. Det betyder for eksempel, at en praktiserende læge ikke må deltage som kommunens lægekonsulent i behandlingen af egne patienters sociale sager. Forvaltningslovens habilitetsregler gælder også, hvis lægekonsulenten deltager i kommunens pensionsteam.
Karen Jespersen