Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 10. juni 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 379 (SOU Alm. del).
Â
â€Det fremgÃ¥r endvidere af Københavns Kommunes økonomiske genopretningsplaner pÃ¥ børneomrÃ¥det (som vedlagt svar pÃ¥ SOU alm. del – spørgsmÃ¥l 321), at â€Efterværn kan som hovedregel ikke foranstaltesâ€. Er det i overensstemmelse med reglerne i serviceloven at beslutte, at efterværn for unge som hovedregel ikke kan foranstaltes? Er det i overensstemmelse med formÃ¥let med efterværn at hjemtage unge i 16-17 Ã¥rs alderen, sÃ¥ man slipper for tage stilling til efterværn, jf. § 68, stk. 5, i serviceloven?â€
Svar:
En kommune er efter serviceloven forpligtet til at iværksætte en foranstaltning over for et barn, hvis barnet har et særligt behov for støtte. Kommunen er ligeledes forpligtet til at tilbyde hjælp (efterværn) til unge i alderen fra 18 til 22 år, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for støtte, og hvis den unge er indforstået hermed. Denne hjælp kan bl.a. bestå i opretholdelse eller genetablering af anbringelse uden for hjemmet.
En anbringelse uden for hjemmet skal – ligesom andre hjælpeforanstaltninger – ophøre, når formålet med foranstaltningen er opnået, når foranstaltningen ikke længere er formålstjenstlig, eller når den unge fylder 18 år. Som beskrevet oven for kan anbringelsen dog opretholdes efter det fyldte 18. år som efterværn. Efterværn skal ophøre, når det ikke længere opfylder formålet under hensyn til den unges behov for støtte, eller når den unge fylder 23 år.
En kommune må således ikke hjemtage anbragte børn eller undlade at foretage en anbringelse alene med begrundelse i økonomiske forhold, for at undgå stillingtagen til efterværn eller på baggrund af andre usaglige hensyn. Hvis der er fagligt grundlag for en anbringelse, skal en sådan opretholdes.
I øvrigt kan jeg til orientering oplyse, at Velfærdsministeriet har sendt Københavns Kommunes genopretningsplan på det sociale område til Statsforvaltningen Hovedstaden, som fører tilsynet med kommunerne i regionen, så de har mulighed for at vurdere, om der er grundlag for at gå ind i sagen af egen drift.
Karen Jespersen