Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 10. juni 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 373 (SOU alm. del).
Â
â€I Københavns Kommunes økonomiske genopretningsplaner pÃ¥ børneomrÃ¥det (som vedlagt svar pÃ¥ SOU alm. del – spørgsmÃ¥l 321) fremgÃ¥r det af genopretningsplanen for Socialcenter Nørrebro, at der i forhold til aflastningsfamilier er sket †en ikke forventet nettotilgang. Vi vil pÃ¥ den baggrund hæve vurderingen af tærsklen for bevillingsgrundlaget, bl.a. ift. hjemmeboende. Dvs. at hjemmeboende normalt ikke vil kunne fÃ¥ aflastningâ€. Det ønskes oplyst, om det er i overensstemmelse med reglerne i serviceloven, hvis man i udgangspunktet vil undtage gruppen af hjemmeboende børn fra at fÃ¥ aflastningâ€?
Svar:
Hvis et barn har behov for særlig støtte efter serviceloven, skal der iværksættes en indsats, som må formodes at kunne imødekomme dette behov.
En kommune må gerne have en målsætning om, at visse foranstaltningstyper primært anvendes til visse målgrupper. Der må dog alene være tale om en målsætning, da den enkelte sag altid skal vurderes individuelt og konkret.
I forhold til fx beslutninger om aflastning er det således fx muligt at have en målsætning om og en opfattelse af, at de enkelte unges behov kan imødekommes gennem andre foranstaltninger end aflastning, men lovens krav om individuelle konkrete vurderinger af det enkelte barns behov - og forpligtelsen til at iværksætte foranstaltninger i forlængelse af denne vurdering - må ikke tilsidesættes. Der må i forlængelse heraf heller ikke tages usaglige økonomiske hensyn i den kommunale sagsbehandling. Det betyder, at kommunalbestyrelsen ikke må tage økonomiske hensyn, som betyder, at der vælges en løsning som ikke tilgodeser barnets eller den unges behov.
I øvrigt kan jeg til orientering oplyse, at Velfærdsministeriet har sendt Københavns Kommunes genopretningsplan på det sociale område til Statsforvaltningen Hovedstaden, som fører tilsynet med kommunerne i regionen, så de har mulighed for at vurdere, om der er grundlag for at gå ind i sagen af egen drift.
Karen Jespersen