|
|
|
Dato: |
||
2008/4013-50 |
||
HBS |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 365 stillet af Folketingets Socialudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 14. maj 2008 (alm. del).
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes kommentere artiklen i BT den 11. maj 2008 â€Slave: Rønn Hornbech løber fra sit ansvarâ€, herunder oplyse hvilken minister der efter integrationsministerens opfattelse er ansvarlig for ophold og hjemsendelse af ofre for menneskehandel.â€
Regeringen finder, at menneskehandel er grusomt og skal bekæmpes.
Derfor udarbejdede regeringen allerede i december 2002 en handlingsplan til bekæmpelse af kvindehandel, og i september 2005 fulgte et tillæg hertil om børn. Indsatsen er fulgt op med den seneste handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker fra marts 2007.
Handlingsplanen omfatter både forebyggende, støttende og efterforskningsmæssige aktiviteter og en øget koordinering af samarbejdet mellem de sociale organisationer og myndigheder. Handlingsplanen er blevet til i et samarbejde mellem fire ministre – ligestillingsministeren, justitsministeren, udviklingsministeren og integrationsministeren – og skal være med til at sikre en helhedsorienteret indsats for ofre for menneskehandel.
Handlingsplanen sætter fokus på fire indsatsområder:
Handlingsplanen berører således en række ministeriers ressort.
Som integrationsminister er jeg ansvarlig for udmøntningen af handlingsplanens initiativer på udlændingeområdet, herunder i forhold til sociale tilbud og støtte til udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, når der er tale om udlændinge, der søger om asyl eller opholder sig ulovligt her i landet (udlændinge omfattet af Udlændingeservices forsørgelse).
På udlændingeområdet er en række af handlingsplanens initiativer gennemført ved en ændring af udlændingeloven, der trådte i kraft den 1. august 2007 (lov nr. 504 af 6. juni 2007 om ændring af udlændingeloven (Bekæmpelse af menneskehandel mv.)). Dette gælder både tiltag i forhold til børn og i forhold til voksne. De lovgivningsmæssige tiltag er samtidig fulgt op af en række yderligere tiltag.
I forhold til voksne udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, indebærer lovændringen bl.a. følgende:
· Ændret udvisningspraksis (udlændingelovens § 26 a)
Som led i bestræbelserne på at sikre udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, en bedre hjemsendelse, er udvisningspraksis for handlede udlændinge ændret med den nævnte lovændring. En udlænding, der har været udsat for menneskehandel, og som opholder sig ulovligt her i landet, vil ikke længere blive udvist af landet, men alene udsendt, forudsat de omstændigheder, der kunne begrunde udvisning, relaterer sig til, at den pågældende er handlet. Dette indebærer, at den pågældende ikke vil blive meddelt indrejseforbud.
· Udvidet refleksionsperiode på op til 100 dage (udlændingelovens § 33, stk. 14)
Hvis en udlænding, der opholder sig ulovligt her i landet, har været udsat for menneskehandel, fastsættes udrejsefristen for den pågældende til 30 dage, medmindre særlige grund taler derimod. Hvis særlige grunde taler derfor, eller hvis udlændingen samarbejder med myndighederne om en forberedt hjemsendelse, kan udrejsefristen forlænges i op til 100 dage. Denne periode – refleksionsperioden – skal bruges til at forberede den pågældendes hjemrejse.
· Forberedt hjemsendelse
Udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, og som ikke opfylder betingelserne om at få opholdstilladelse her i landet, tilbydes en forberedt hjemsendelse. Tilbuddet herom hænger sammen med den udvidede refleksionsperiode, jf. ovenfor, og omfatter både aktiviteter her i landet og i hjemlandet.
Hensigten bag ordningen er bl.a. at medvirke til at styrke det enkelte menneske og derved at forhindre, at de pågældende bliver handlet igen, når de vender tilbage til deres hjemlande.
Aktiviteterne her i landet omfatter tilbud om sundhedsfremmende behandling og psykologisk, juridisk og socialpædagogisk hjælp til at bearbejde de oplevelser, som den pågældende har været udsat for. Der er endvidere mulighed for indkvartering på krisecenter, hvis der er behov herfor.
Den forberedte hjemsendelse indebærer endvidere, at en handlet udlænding ved en tilbagevenden til sit hjemland vil blive modtaget af en organisation dér, når det er muligt. Modtagelse indebærer bl.a. tilbud om indkvartering efter pågældendes behov, eventuel iværksætterydelse, mulighed for uddannelse/undervisning og psykosocial rådgivning.
Udlændingeservice har den 26. marts 2008 indgået en kontrakt med International Organisation for Migration (IOM), som skal assistere med den del af den forberedte hjemsendelse, der skal foregå i hjemlandet.
I forbindelse med den ovennævnte ændring af udlændingeloven, besluttede regeringen at udstrække initiativerne vedrørende børn til at omfatte alle uledsagede mindreårige børn, uanset om barnet er handlet eller ej. Lovændringen indebærer bl.a. følgende:
· Udpegning af personlig repræsentant for alle uledsagede mindreårige børn (udlændingelovens § 56 a, stk. 1)
Der udpeges en personlig repræsentant for alle uledsagede børn, uanset om barnet ansøger om asyl eller ej. Hovedformålet hermed er at sikre, at alle uledsagede mindreårige får udpeget en fast personlig støtte hurtigst muligt efter ankomsten til Danmark.
Hvis der er tale om et handlet barn, udpeges en professionel repræsentant, hvilket betyder, at den pågældende skal have en relevant uddannelse eller erfaring, f.eks. en socialrådgiver.
· Udvidet eftersøgningsordning (udlændingelovens § 56 a, stk. 8)
Udlændingeservice vil iværksætte en eftersøgning af forældrene til alle uledsagede børn – uanset om barnet har ansøgt om asyl, og uanset om barnet samtykker dertil – hvis det er i barnets interesse. Barnets samtykke skal altid søges indhentet, men det afgørende er ikke, om der foreligger samtykke, men om eftersøgning af forældrene er i barnets interesse. Eftersøgning vil f.eks. ikke være i barnets interesse, hvis det kommer frem, at forældrene har været involveret i handel med barnet.
· Forberedt hjemsendelse
Det indgår i regeringens handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker, at handlede børn, der ikke får opholdstilladelse i Danmark, skal have tilbud om en veltilrettelagt og forsvarlig hjemsendelse. Dette gælder alle uledsagede mindreårige børn.
Tilbuddet om forberedt hjemsendelse indebærer bl.a., at det grundigt undersøges, om der er et familiemedlem, en organisation eller andre, der kan yde barnet særlig hjælp i forbindelse med tilværelsen i hjemlandet. Endvidere kan den forberedte hjemsendelse indebære økonomisk hjælp til eventuelt at kunne starte på et skoleforløb, til køb af undervisningsmateriale eller hvis det er nødvendigt til køb af medicin eller psykologbehandling.
Som nævnt ovenfor har Udlændingeservice den 26. marts 2008 indgået en kontrakt med International Organisation for Migration (IOM), som skal assistere med den forberedte hjemsendelse for så vidt angår modtagelse og aktiviteter i hjemlandet. Denne aftale gælder tillige for uledsagede mindreårige, der tager imod tilbuddet om en forberedt hjemsendelse.